søndag 6. september 2009

Spania-Frankrike-Andorra

Ferie er deilig! I alle fall når været er nydelig og alt går som det skal. Vel fremme i Barcelona satt mamma og pappa og ventet på oss på hotellet. Vi tok rommene i øyesyn, og bega oss ut i gatene. Etter en sen lunch og litt vandring, plasket vi i bassenget.
Fredag gikk med i sin helhet til bussturen rundt i byen. Vi hoppet av i Gaudiparken hvor vi tok en runde, og fylte på med veske. Neste stopp var Barcelona FC sin arena, hvor Sondre og Frode tok turen inn, mens vi andre nøt solen utenfor.

Lørdag hentet vi leiebilen og kjørte til leiligheten som ligger nord for Perpignan et lite sted som heter Le Barcarès. Her var det flott! Varmt og deilig, strand og basseng og søndag koste vi oss her. Mandag kjørte vi inn til Perpignan by, men fant den stengt mer eller mindre, så vi sporet opp en Carrefur og fikk handlet inn til hele uken.
Tirsdag tok vi turen til Andorra. 4 timers kjøring hver vei så det ble litt av en tur. Bortsett fra typiske taxfree varer så var vi ikke imponert over prisene, de var de samme som i Barcelona. Ikke mye annet å se enn butikker, bortsett fra flotte skihoteller (som sto tomme)
Onsdag ble en fin dag. Først oppsøkte vi en liten landsby kalt Eus. Utrolig idyllisk og koselig.
Deretter var vi inni Villefranche-de-Conflent som var en fin levende liten by med en stor mur omkring. Virkelig flott! Til sist besøkte vi Les Grandes Canalettes en dryppsteinshule med imponerende stalagmitter (fra grunnen) og stalaktitter (fra taket). Stemningen var trolsk, og vi gikk andektig omkring.
Vi fikk oss en dag hvor vi var i en middelalderborg, men med guidetur på fransk kom vi litt til kort. Vi fant små landsbyer, og en hvor vi "vasset" i rødvin i gatene.
Lørdag var det tid for å reise hjemigjen. Vi sa ha-det til mamma og pappa som forsvant til Spania for 4 nye uker i solen med bobilen, og kjørte til Figueres en liten by over grensen til Spania hvor
Dali museet finnes. Vi kom heldigvis før køen, og fikk en fin time i museet. Jeg trodde han bare hadde laget smeltede klokker, men han var en virkelig talentfull kunstner som kunne litt av hvert. Artige innstallasjoner gjorde rundturen skikkelig gøy. Deretter la vi oss i 160 på motorveien og suste de siste 150 km tilbake til flyplassen.