søndag 27. november 2011

Verdens beste kakemenn

Med disse kakene gjør du lykken hos de små
Å bake kakemenn sammen om morningen,  første søndag i advent er veldig koselig.
Jeg for min del må bare heve meg over at dette er fryktelig usunt, og kose meg med prosessen. Etter å ha bakt disse kakemennene vil du aldri kjøpe de papp-mennene de selger i butikken, for disse er i en klasse for seg selv. Å spise dem, er jo helt valgfritt, men å bake å dele ut, er jo en glede i seg selv.
Verdens beste kakemenn:
150 g smør
450 g sukker
750 g hvetemel
1/2 ts hjortetakk
1 ts vaniljesukker
2,5 dl melk
Rør sammen smør og sukker, blad det tørre og ha i røren vekselvis med melken.
Deigen blir lett og fin og jobbe med, og kan stikkes ut med en gang.
Vi laget dem litt tykke og fikk 4 bakeplater.
Stekes på 180 grader i 12 minutter
Lager du godsaker til familie og venner som du ikke spiser selv?
Fin start på søndag morgen
Sender en julehilsen til bestissene. Vi gleder oss til dere kommer på besøk i julen :)

7 kommentarer:

  1. Jeg har også "bakt" i dag. Pepperkaker...ferdigdeig fra Ikea. Kommer nok ikke til å spise dem, men kjempefint som dekorasjon :D

    SvarSlett
  2. Av og til handler det ikke om å spise, men å skape god stemning :)

    SvarSlett
  3. Hei! Så var det jul igjen å på tide å finne frem kakemann oppskriften din, og dette er den du bakte i fjor i bhg sant??:) den var bare knallgod, og eg liker vanligvis ikkje kakemenn, men nå gjør eg!:) hilsen Karina

    SvarSlett
  4. Hei Karina! Ja det er de jeg laget i barhehagen, en sikker vinner hver gang:)

    SvarSlett
  5. Astrid Lie Halvorsen21. desember 2013 kl. 18:37

    Min oppskrift er akkurat lik men har i tillegg 2 ts finrevet appelsinskall òg 1 egg :)

    SvarSlett
  6. Denne oppskriften skal jeg jammen se å prøve, og så koselig dere har det:-)

    SvarSlett