fredag 15. juni 2012

Trollgrøt til frokost - flott glutenfri måte å få i seg viktige næringsstoffer

Ny ladning med frøblanding, med og uten korn
Siden barna i barnehagen ikke får spise yoghurt til frokost, så kaller jeg morgen yoghurten min for Trollgrøt. Den ser unektelig ikke ut som deres yoghurt heller, så det slipper jeg unna med. Noen av barna må alltid sjekke ut fargen på trollgrøten, for den er av og til grønn, noen ganger blå og ofte rosa.
Min trollgrøt består av frøblanding og et par kornsorter med mye næringsstoffer, nøtter, bær og tyrkisk yoghurt. (Når den er grønn har jeg i spirulina- eller hamppulver)
Lag frøblanding av:
Solsikkefrø
Gresskarkjerner
Sesamfrø
Linfrø (krossade)
Hampfrø
Quinoa flak
Bokhveteflak (eller spiret bokhvete)
Hirseflak
Paranøtter
Valnøtter
Mandler
Hasselnøtter
Chiafrø
Gojibær
Jeg begynner med 2 ss Chiafrø og like mye Gojibær oppi et glass med ca. 1 dl varmt vann. La dette svelle i 10 minutter og ha så i 2 toppede spiseskjeer med frøblanding. La dette svelle sammen med det andre. Når det er helt kaldt kan du ha i fruktmos eller litt Biola for å få det flytende nok, eller kjør rett på med Tyrkisk yoghurt. Jeg lager ofte moser av bær, aprikoser eller dadler og har en god spiseskje av dette i også, for litt sødme. Rør så inn bringebær, blåbær, solbær eller andre bær du har tilgjengelig. La dette stå å godgjøre seg i kjøleskapet til dagen etter, og du har frokosten klar. Eller gjør som meg, ta glasset med på jobb, og nyt når du er klar for frokost.
Før...
Etter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar