mandag 19. november 2012

A.S. Byatt`s "En plystrende kvinne"

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg satt med A.S. Byatt`s "En plystrende kvinne" i hendene. Sannheten er at jeg smuglånte en bok av mamma da jeg vannet blomster i dag, og ante ikke hva jeg hadde røsket med meg.
Boken begynner rart, med mange sider skrevet i kursiv, med en merkelig fortelling.
Jeg hoppet ti sider bakover der kursiven sluttet, og det viste seg at en av karakterene leste eventyr.
Ferden videre ble heldigvis litt mer forståelig. (Får ikke håpe eventyret har noe å si for romanens fortsettelse, for det gadd jeg ikke lese) Mange karakterer ble introdusert på en gang, i begynnelsen, men ikke verre enn at jeg hang med i svingene.
Min normale nysgjerrighet gjorde at jeg googlet forfatteren, og det viser seg at "En plystrende kvinne" er bok nummer fire i en serie. Hm..... hva gjør jeg?
Hvis boken er kjempegod er det jo dumt å begynne med nummer fire...
Jeg som har fri i morgen og har satt av, opp til flere timer til lesestolen.
Til deg som vil lese hele Frederica-kvartetten er rekkefølgen slik:
Stilleben
Jomfruen i hagen
Babels tårn
En plystrende kvinne
En liten oppsummering: Dette var ikke boken for meg. De forskjellige historiene med mange karakterer ble bare så vidt flettet sammen, og det ga lite mening. Jeg hoppet over hundre sider i midten og leste videre som om ingenting var hendt. Til tider godt språk, men med lite handling og mye "utmaling" gikk det for treigt for meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar