lørdag 1. desember 2012

En barnebok med så god moral at den festet seg til meg

Av og til leser jeg bøker som fester seg som en borre i ullgenseren. Det er ikke ofte det skjer med barnebøker som jeg tilfeldig finner i barnehagen, men denne boken gjorde det.
I den glorete innpakningen som bare en barnebok om Mumitrollet kan ha, ligger det en liten skatt.
Handlingen er enkelt fortalt: Mumifamilien sover sin vinterdvale som de alltid gjør. De har aldri feiret jul, og aner ikke hva det er siden de alltid sover på denne tiden. Denne julen, blir de vekket av en Hemul som stresser forbi med juletre, og kjefter på dem fordi de ikke har alt klar til Julen kommer. 
Mumifamilien gnir søvnen ut av øynene og hiver seg med i forberedelsene. 
Dette gjør de i undring og litt redsel, for de har ikke skjønt hvem denne "Julen" er, som skal komme. De tror jo det er kongen selv, eller en annen respektert person, for alle virker oppskjørtede og kanskje litt redde, for besøket. På julekvelden er Mumifamilien trøtte, og mens de sitter å venter på at selveste Julen skal komme på besøk, fester knøttene og nyter fruktene av mumienes forberedelser. 
En fantastisk barnebok som setter fingeren på stresset som vi voksne genererer før jul.
Vil du ha et lite tips til for lesing til 3-7 åringen før jul, må du finne Pulverheksa sin adventsbok. Etter jeg har lest den 4-5 ganger for min egen gutt, leser jeg den i barnehagen år etter år. Det er 1 side pr. dag som skal leses, så det er ganske fort gjort, men det er alltid spørsmål som kan svares på, eller tema som kan snakkes om etterpå. En skikkelig kosestund for barn og voksne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar