lørdag 16. februar 2013

Årets faste har gått inn i sitt 5`te døgn - jeg er godt i gang!

Tradisjonen tro, startet jeg min årlige faste på askeonsdag. I fjor fastet jeg i september, så det er faktisk ikke så lenge siden sist. Den gang holdt jeg på i 9,5 døgn, noe jeg har håp om å få til i år også.
Når jeg faster så tygger jeg ikke i det hele tatt. Jeg har fått spørsmål om jeg spiser etter mørkets frembrudd, noe som tyder på at den muslimske fasten er mer kjent i Norge, enn den "norske".
En skulle gjerne tro at en går sulten, men det er ikke tilfelle. Jeg hører rumling i magen fra tid til annen, men jeg forbinder det ikke med sult. Jeg har heller ikke "cravings", så jeg slipper sug etter sjokolade og søtsaker.
Hodepinen har holdt seg borte og energien har vært på topp hele tiden. Jeg har vært i full jobb, hver dag, med aktiviteter på kveldstid. Dag 2 var jeg på whisky smaking, og det var ikke spesielt problematisk med tanke på fastingen.
Dag 4 gikk jeg en bratt, glatt fjelltur på to timer, og heller ikke dette bød på problemer.
Jeg drikker grønn te, vann, 1 lite glass juice, og et lite glass grønnsaksjuice. Dette holder meg gående. I dag har jeg kokt asparges og skal drikke avkoket, i håp om å få i meg nok fiber til at jeg må på do. Det er noe jeg ikke har gjort på fire dager... Noen tips anyone?
Sjekk gjerne ut denne linken hvis du vil lære mer, om hvorfor man faster, men det finnes mye annet lesestoff om faste på nettet, så det er bare til å sjekke ut der.
Har du lyst på en storrengjøring av kropp og sjel, så prøv selv da vel, da vet du hvordan du reagerer.
Gode virkninger som mye flatere mage, mer fleksibilitet i muskler og ledd, mer energi og jevnt humør merkes allerede etter 3-4 dager.
Faste er ingen slankekur. Starter du på `an igjen med gamle vaner vil kiloene som forsvinner krype raskt på igjen. Faste er en fin kickstart, for å slippe blodsukkersvingninger og søtsug. Hvis du bruker faste som starten på en slankekur, må du følge opp etterpå med sunt kosthold.
Faster du? Legg gjerne igjen en kommentar og del dine erfaringer med meg :)

2 kommentarer:

  1. Hei :-)
    Jeg har aldri fastet , men har tenkt på det en stund , at jeg skulle prøvd ...

    Kan jeg få spørre deg , hvor mye juice kan man drikke og fremdeles kalle det for faste ? :-)
    eller er det ikke faste om man drikke juice ??

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du begynner dagen med te og vann, så går det utrolig lenge før du føler behov for noe energi. Jeg har en 0,75 l flaske med grønnsaksjuice i 3 dager, så det er ikke mye jeg drikker. Jeg drikker litt miso (eller grønnsaksbuljong) til "middag" for å få litt saltsmak i munnen. Ellers går det i vann og te.
      Reglene lager du jo selv. Jeg har drukket både whisky og hvitvin (i små mengder) sånt er lov i min verden :)

      Slett