søndag 31. mars 2013

Lars Kepler`s siste "Sandmannen" - igjen en innertier fra dem

Ekteparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril alias Lars Kepler har gjort det igjen. Sandmannen er deres bok nummer fire med kriminaletterforsker Joona Linna i hovedrollen.
Jeg har lest dem alle, og gir meg ende over for en skremmende fantasi ekteparet kan legge for dagen.
Hypnotisøren, Paganinikontrakten, Ildvitnet og Sandmannen.
Det kan være en fordel å ha lest de andre bøkene, deler av historien nevner ting som har skjedd tidligere, men det er langt fra et "must" å ha lest de tre første, først.
Jeg synes Sandmannen står godt på egne ben, hvis du har lyst å hive deg over den med en gang.

Fra bakpå boken:
"En kald vinternatt i Stockholm blir en ung mann funnet gående på en jernbanebro. Han har legionærsyken og er sterkt nedkjølt. På sykehuset oppdages det at mannen ble erklært død for sju år siden. Han var et av seriemorderen Walter Jureks siste ofte før Jurek ble arrestert av kriminaletterforsker Joona Linna. Jurek ble dømt til psykiatrisk behandling og total isolasjon. Hvor har den unge mannen befunnet seg i alle disse årene? Han uventede vitnesbyrd betyr at den gamle saken må gjenopptas. Og det haster. Noen må vinne seriemorderens tillit."

Dette var en av mine påskebøker, og jeg må innrømme at allerede på side 27 satt jeg som fjetret. Kepler har det med å fjetre folk, og jeg måtte ta meg kraftig sammen for å klare å være sosial. Her får vi spenning fra første side, først når vi bli kjent med den innesperrede seriemorderen Walter Jurek, og siden når vi følger den medtatte mannen som sjangler seg gjennom skogen. Men det er når Saga kommer inn i bildet at intensiteten virkelig stiger. Terningen skulle hatt flere prikker, for 6 virker så puslete for denne boken :)

Ja, også må jeg ikke glemme smakebiten:
"Jurek kommer til å gjøre alt han kan for å rømme, sier Joona med den dype stemmen sin. - Det må ikke skje. Du er som en søster for meg, Saga, men det er bedre at du dør enn at han slipper ut."

Tusen takk til Cappelen Damm som har sendt meg leseeksemplaret :)

Vil du ha flere lesetips må du ta turen innom bloggen

14 kommentarer:

  1. Dette høres virkelig ut som spennende saker, Tine! Terningkast 6 er ikke nok, hmm, sier du det? Kjenner det frister med Kepler nå :)

    SvarSlett
  2. Jeg har nylig lest min første Kepler bok, "Hypnotisøren", og er bare så happy over at jeg har alle bøkene i serien i bokhylla. Intenst spennende bøker, herlig :)

    SvarSlett
  3. Jag har fortfarande bara läst den första, Hypnotisören, jag fattar inte hur jag kan låta bli de andra. De står redan i hyllan alla tre...

    SvarSlett
  4. Har enda tilgode å lese noe av Kepler for jeg mangler to bøker, blant annet denne. Sikkert litt risiko og hamstre hele serien før jeg tester om dette er noe for meg,men jeg satser på det. Tusen takk for smakebit og jeg blir jo ekstra nysgjerrig når du ikke synes at terningkast 6 blir nok.

    SvarSlett
  5. Har fortfarande bara läst de två första... Men någon gång så!

    SvarSlett
  6. super omtale og smakebit :) eg skal definitivt lese bøkene :)

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene enda, men merker at jeg går glipp av noe! Virker som om alle liker de skikkelig godt! Tusen takk for smakebiten! :)

    SvarSlett
  8. Jag har fortfarande inte läst Hypnotisören. Har både den och andra boken i bokhyllan.

    SvarSlett
  9. Jag gillade Sandmannen väldigt mycket. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  10. Åh, jeg gleder meg til denne.Har satt meg på venteliste på biblioteket. Har lest Hypnotisøren men ikke de to i mellom.

    SvarSlett
  11. Så intervju med dem i Bokprogrammet. Helt utrolig hvordan de jobber sammen. Har ikke lest noe av bøkene ennå. Takk for smakebiten.

    SvarSlett
  12. Jag kunde inte sluta läsa den när jag väl hade börjat!

    SvarSlett
  13. Ugh, grotesk smakebit! Litt usikker på om jeg vi lese Kepler ... Håper du skriver omtale, så får jeg et bedre intrykk ;)

    Ønsker deg en fortsatt glad siste rest av påsken!
    Pia

    SvarSlett
  14. Boka er kjempespennende og den beste så langt! Jeg var litt skuffet over Ildvitnet, så hadde ikke så store forhåpninger til denne boka. Men den var så spennende at jeg klarte ikke legge den fra meg! Og jeg gleder meg veldig til fortsettelsen.

    SvarSlett