mandag 4. mars 2013

Manuskriptet fra Accra - Ny bok fra Paulo Coelho kom ut i dag!

Som bildet mitt under viser, jeg har lest litt av Paulo Coelho før. Derfor visste jeg hva jeg gikk til når jeg skulle lese Manuskriptet fra Accra. Her var det ikke snakk om å fosse gjennom sidene, på jakt etter spenning. Jeg ventet til familien min var gått å lagt seg, og med selskap kun av mørket inn vinduene og den tikkende klokken, satte jeg i gang. Rolig og forsiktig.....
Selv om jeg leste i, bortimot "lydboktempo" leste jeg siste siden under 2 timer senere.
Hva skal jeg si om dette? Jeg er veldig glad i denne forfatteren, og det er jeg ikke den eneste som er. I følge baksiden av boken jeg leste har han 9,2 millioner venner på Facebook og 5,6 millioner mennesker følger ham på Twitter. Han har solgt en eventyrlig mengde bøker, og derfor tenker jeg, at vi må ikke bli helt blinde.
For, dette var enkelt. Etter en liten innledning som liksom skal starte handlingen, fortsetter han gjennom hele boken med oppramsinger av spørsmål og svar.
For all del, det er vakkert og boken ga meg en fin stund, men jeg følte hele tiden at hele boken er en slags oppsummering. Jeg syntes jeg hadde lest det før, på en måte.
I innledningen vil han ha oss til å tro at teksten er gjengitt fra noen 2000 år gamle skrifter, men min nese rynker seg og hodet går meget forsiktig fra side til side. Det er rett og slett for enkelt og for lite troverdig.
Det er vanskelig å gi den terningkast. Hadde jeg gledet meg til ny Coelho bok og løpt og betalt kr 299,- for den, og satt meg ned for å lese i mitt vanlige full-fart tempo, så hadde jeg nok blitt skuffet.
Tusen takk til Bazar forlag for leseeksemplar av boken som kommer ut i dag 4 mars 2013.

Noen utvalgte gullkorn fra boken:
I ensomheten vil de lære at å si nei ikke alltid er mangel på god vilje, og at å si ja ikke alltid er en dyd.

Ikke prøv å være nyttig. Prøv å være deg selv. Det er nok, og det utgjør en stor forskjell.

Livets største formål er å elske. Resten er stillhet.

Coelho bøker som har samlet seg i bokhyllen min opp igjennom årene

5 kommentarer:

  1. Har ennå tilgode å lese noe av denne forfatteren men har Alef stående i hyllen og har lurt litt på denne...så jeg får se det litt an. Nå har jeg lest to helt motsatte mottakelser på denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig, hvor leste du den andre?

      Slett
  2. Forhåndsomtalen lover jo at dette er hans beste- og at man kan slå den opp igjen og igjen..

    Har man lest en del av ham og en del lignende bøker kan det jo være at det blir litt enkelt og platt, som du sier..selv om du ikke sa platt, det var noe jeg tenkte. Har han begynt å repetere seg selv? Lever han på sine laurbær?

    Jeg har lest de fleste bøkene hans..men gikk litt lei for en stund siden, og var ikke fornøyd med Alef.. Grunnen til at jeg leste den ferdig var at jeg vile se hvor han reiste i Sibir..og om det var noe å hente fra selve reiseskildringen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte Alef veldig godt, men hadde en vag følelse av at der var en dobbelt bunn som jeg ikke helt øynet. Ta en titt på den, hadde vært gøy å høre hva du, og andre synes om den.

      Slett
  3. Å nei så dumt den ikke falt helt i smak. Jeg hadde litt lyst til å lese denne. Likte Alef ganske godt, men har ellers bare likt Alkymisten. Kanskje jeg gir den en sjanse senere?

    SvarSlett