tirsdag 10. desember 2013

Shoppestopp 2014 - fordi jeg fortjener det!

Det handler rett og slett om lykke. Et smartere og mindre forbruk kan ha god innvirkning på det varige lykkenivået vårt. Så det er flere grunner enn bare miljøhensyn, sosial urettferdighet og generell etikk, til å begrense shoppingen.
Et mer bevisst forhold rundt hva man eier og hvordan man har det, kan rett og slett gjøre oss mer lykkelige på sikt, og det er vel til syvende og sist hva de fleste ønsker seg mest, eller hva?
Dette er rett og slett en egotripp, selv om det kan se nobelt og asketisk ut.

Det var Irina Lee sin bok Shoppinfri som gjorde meg oppmerksom på at det er flere som går med sære ønsker om å ikke bruke penger på klær og fjas. Samme uken var hun gjest på Lindmo, og flere aviser har skrevet om dette sære fenomenet.

Den nyutgitte boken Happy Money: the science of smarter spending, av professorene Elizabeth Dunn og Michael Norton, fra henholdsvis University of British Columbia og Harvard Business School, gir noen gode svar på dette.
Ved hjelp av forskning viser de to forfatterne hvordan mengden av penger vi besitter har lite å si for det varige lykkenivået, mens derimot hvordan vi bruker pengene har stor innvirkning. Særlig peker de på at det å bruke penger på opplevelser gir mer positiv effekt, enn å bruke dem på materielle goder.

Dette er jo egentlig sunn fornuft, og intet nytt under solen. Damene på facebooksiden Stop shop 2013 forteller om svulmende kontoer etter de sluttet å shoppe. Først skal jeg bli lykkeligere, så blir kontoen min full, og til sist redder vi kloden. Tre ting på en gang, det er jo rene Kinderegget, nesten så jeg må gni meg selv i øynene for jeg tror jeg drømmer.

Argumentet at den lokale handelsstanden blir sure, holder ikke for meg. Vi bor på samme klode som de som produserer flesteparten av klærne vi går med. Der forsvinner drikkevannet, og jorden inneholder ikke lenger næring. I mine øyne er regnestykket enkelt: Skal de få det bedre, så må vår levestandard justeres et hakk ned. Hvis bieffekten av at jeg blir lykkeligere er at landsbyboere i Bangladesh får det bedre, så skal ikke jeg være den som klager.


Vil du følge med på denne hotte trenden, kan du melde deg på den åpne facebooksiden Shoppestopp 2014. Det finnes også en lukket gruppe som heter Stop shop for de som ønsker å være beviste forbrukere i 2014.

Reglene for min shoppestopp 2014 er:
  • Ikke kjøpe klær, sko, bøker, pøh, pjask, tull og fjas til kropp og hus
  • Slutte å gå inn i butikker på vei fra A til B, bare for å titte litt
  • Det er lov å kjøpe nødvendig utstyr til barn som vokser
  • Ikke betale for å trene, men løpe på fjellet
  • Spise all maten vi kjøper, kun skrell i komposten (ja vi komposterer...)
  • Strikke opp alt restegarnet som ligger og vansmekter
Det enkle er ofte det beste, derfor ingen flere regler. Heldigvis er husbonden også med på dette, så vi kan konferere tvilstilfeller med hverandre. Det kommer nok til å dukke opp noen sporadiske blogginnlegg om shoppestoppen min, hvis jeg opplever noe å "skrive hjem om". 

Moralsk støtte fra andre som skal slutte å shoppe er viktig, 
så legg gjerne igjen en kommentar til meg :)

10 kommentarer:

  1. Hei heia, har vore shoppefri snart ett år og har ingen vansker med ett nytt år!!! Så dette er ett stort pluss i kvardagen :) Mine regler har vore ganske like dine, men mitt nye punkt for dette året er å kjøpa enno meir økomat og redusera enno meir på matavfallet. Kan alltid bli smartere her eg set... Lykke til med prosjektet. Marta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode innspill Marta, fantastisk å høre om noen som har holdt på et år, og velger/ønsker å fortsette :) Jeg har også fokus på mat. Spiser ikke halvfabrikata, men kortreist og økologisk når jeg kan, og vegetarisk, men skal børste støv av dehydratoren og spise mer tørket mat fremover.

      Slett
  2. Masse lykke til med shoppestoppen din. Dette klarer du! :)

    SvarSlett
  3. Har aldri shoppa noe særlig jeg da, så dette er intet nytt for meg.. (mua bøker) Lykke til::)

    SvarSlett
  4. Bra innlegg! Jeg liker å tro at jeg selv ikke er materialistisk, men det blir lett til at løsningen på et problem, eller en mangel, nettopp er å kjøpe noe. Akkurat det markedsføring ønsker å få oss til å gjøre. Bruker allerede lite siden jeg er student, men det er lett å være uoppmerksom og plutselig kjøpe noe tull jeg egentlig hadde klart meg uten.

    Jeg tror at det å være bevisst rundt handlingen, gjør at vi stopper opp og spør oss hvorfor vi tror vi vil ha et bestemt produkt. Da blir vi mer oppmerksom på hvilket behov vi EGENTLIG har, og da finner vi kanskje ut at vi heller burde gjøre noe annet enn å gå i butikken. Om vi kjeder oss, er det kanskje bedre å ringe en venn eller venninne, enn å kjøpe enda en DVD?

    Opplevelser i stedet for ting, tror jeg er veldig viktig. Med opplevelser vokser vi på erfaringer, med ting får vi bare mer ansvar og mer å bekymre oss over (selv om det selvfølgelig er ting vi virkelig har behov for).

    Dette blir spennende. Blogg gjerne mer om det. :-)

    SvarSlett
  5. Jeg er ikke så materialistisk av meg som jeg har vært for en del år tilbake, ikke kjøper jeg ofte klær til meg selv, kun når jeg trenger det, det eneste måtte være å ha kjøpestopp på bøker da....og å slutte å kaste mat.... Det skal bli spennende å følge med på dette og jeg heier på deg fra sidelinjen! Masse lykke til, jeg har troen på deg:-)

    SvarSlett
  6. Så programmet med Lindmo. Kjenner jeg har et stort potensialet til å kutte ned på shopping. Ble faktisk litt inspirert selv og har planer om å tenke meg mere om når jeg handler. Handler mest mat og ting til sønnen min, og mye av det trenger hverken vi eller han. Masse lykke til!

    SvarSlett
  7. Heia Tine:-) Har tenkt tanken sjølv og vil i det minste prøve å begrense innkjøpa mine. Lukke til med eit strålande prosjekt!!

    SvarSlett
  8. Kjempeflott Tine! Dette er gode ting for lommeboken og miljøet. Lurt å ha nedskrevne regler. Dette klarer du fint! Selv shopper jeg svært sjelden.

    SvarSlett
  9. Shoppestopp er virkelig tingen! Startet selv med dette 1. juni 2012, etter å ha vært veldig opptatta av klær, shopping, interiør mm. Likevel, så hadde jeg en formening om at vel shoppet jeg en del, men hvor mye det egentlig var hadde jeg egentlig ikke tenkt over.
    Etter en liten "økonomiettertanke" etter en ferie i mai 2012, bestemte jeg meg. På nettbanken(DNB) fant jeg knappen "min økonomi" som systimatiserer utgiftene. Da jeg så den, fikk jeg virkelig opp øynene for hva pengene ble brukt til!!! Sjokk!!

    Sist sommer innvilget jeg meg selv noen kjøp, ingen trendy impulskjøp, men to hvite skjorter, og to trikotskjørt, intet mere.

    Jeg har i denne tiden også hatt en skikkelig oppryding i skapenen, så nå brukes virkelig det som er der.
    Shoppestoppen var ikke tenkt å skulle gjelde annet enn klær og sko, men etterhvert har dette medført at jeg er blitt veldig restriktiv på hva jeg kjøper. Bursdagsgaver holdes utenom( men blir veldig besvisst der og).

    Shopppestopp for kortere eller lengere tid kan absplutt anbefales! Man blir fakstik veldig mye mere fornøyd!

    SvarSlett