onsdag 19. februar 2014

Fasten dag for dag i 8 dager - bootcamp for selvdisiplinen

Hjemmelaget juice er snadder når en faster
Når motivasjonen toppet seg gjorde jeg det eneste riktige, jeg bare satte i gang. Grunnene til å utsette er jo uendelig mange, så det var egentlig ikke noe å tenke på. Planen var å faste mellom 5 og 7 dager

Dag 1: Onsdag, gikk til og fra jobb. Hadde med meg hjemmelaget grønnsaksjuice som jeg drakk i lunchen. Fylte på med grønn te - 3 store krus på en dag. På vei hjem gikk jeg innom helsekosten og kjøpte tre flasker med juice, sånn at jeg har næring tilgjengelig frem til neste matvarehandling på lørdag. Til middag drakk jeg den samme juicen som til lunch, ca. 2 dl. og en kopp te, mens jeg ventet på at jeg skulle på teateret.
Jeg følte sporadisk litt romling i magen men ingen spesiell sult eller svimmelhet.

Det er bare de siste tiårene vi har kunnet spise oss mette tre ganger for dagen...

Dag 2: Torsdag, gikk til og fra jobb. Hadde med meg kjøpejuice som jeg drakk 2 x 1,5 dl. av i tillegg til te og en pose nutrilettpulver. Til "middag" drakk jeg litt buljong, før jeg unnet meg en Nespresso. Denne kvelden tilbrakte jeg hjemme, og det er ikke like lett som når en har det travelt hele kvelden. Jeg var ikke direkte sulten, men det skrapte i magen, uten at det var ubehagelig. Tungen er nå grå og tørr, så kroppen er nok igang med å rense seg :)
Dagen har vært preget av energi og tiltakslyst, og jeg tok meg selv i å sprudle mer enn vanlig på jobb. Siden jeg står opp kl. 06:00 er jeg normalt trøtt kl. 22:00, men i dag var jeg ikke sliten når klokken passerte leggetid.
Fikk boken 5:2 dietten av Elizabeth Lingjærde i posten i dag, og har kost meg med de første 70 sidene som er faktadelen. Ser frem til å teste ut denne dietten etter endt faste.

Det som fungerer best for deg, er best for deg...

Dag 3: Fredag, kjørte til jobb i dag, fordi jeg planla en tur etter jeg kom hjem. Været gjorde at det ble peiskos og varmt bad i stedet. Drakk grønnsaksjuice til lunch som i går, og en nutrilettshake til middag. I tillegg drakk jeg tre store krus med grønn te, og et lite glass rødvin til kvelds. (fredag og valentine må vite)
Energien er på topp, ingen hodepine eller andre diffuse plager, humøret er også stabilt høyt, så jeg har ingenting imot å faste noen dager til.

Vi spiser fordi vi er redde for å bli sultne litt senere...

Avkok av asparges
Dag 4: Lørdag og ingen plikter eller planer. Det er mathandledag så ny forsyning av selleri, gulrot og andre ingredienser, gjør at jeg igjen kan trylle frem noen hjemmelagede grønnsaksjuicer. Men aller først tester jeg ut energien. Kl. 08 tok jeg bussen til Sandviken og gikk opp Stoltzen. Jeg brukte dobbelt så lang tid som vanlig, måtte sette meg ned 4-5 ganger. Så snart jeg var oppe på flaten var formen ok igjen. Snåle greier. Heldigvis hadde jeg Alfabethuset på ørene, så det døyvet smerten og nederlaget. Hjemme lager jeg juice av: Selleri, gulrot, ingefær, lime, rødbeter, ananas og agurk. Et glass av den og jeg var fit for fight igjen. Til lørdagskos kokte jeg aspargessuppe. Kjøres i foodprosessor og drikkes som den er, uten jevning eller fløte.
Registrerer at klokken passerer 16:00 og at jeg går inn i mitt femte fastedøgn - det kjennes bra!



Dag 5: Søndagen startet med grønnsaksjuice og en times spasertur på flaten. Gårsdagens dånedimp i bratt bakke skulle ikke gjentas. RunKeeper`en min forteller at jeg har gått 24,2 km denne uken, og det er jeg fornøyd med. Dagen gikk med til å lese "Da Gud var en kanin" en absolutt fengslende historie. Kokte meg grønnsaks avkok, som jeg drakk til middag og kvelds.

I dag bor 65% av verdens befolkning i land der dødsfall som følge av overvekt er vanligere enn dødsfall som følge av undervekt.

Dag 6: Mandag og fri fra jobb. Jeg drikker en nutrilettshake før jeg foretar ukens matvarehandel. Når varene er på plass, tar jeg beina fatt og går meg en lang tur med lydbok på øret. Til lunch drakk jeg resten av grønnsaksavkoket som jeg laget i går, og til middag ble det thaisuppe. Mest sø, og lite tygging, så når jeg ville fortsette fasten litt til, så gikk jeg for det. Formen er fremdeles fin, bortsett fra at motbakker skaper trøbbel.
Juice av gulrot, selleri, eple, ingefær og ananas - fin oppfrisker etter tur

Dag 7: Tirsdag startet meg med å ta en ketosetest, og fikk bekreftet at jeg er i ketose. Det betyr at kroppen min bare henter energi fra fettlagrene på kroppen, og det er jo det jeg vil, så her er det velstand. Jeg gikk til og fra jobb. Jeg drakk nutrilettshake, grønn te og "kjøpejuice" på jobben. På middagsmenyen sto det grillede grønnsaker og nudler, så jeg tok min del av grønnsakene i foodprosessoren og spedde på med nok vann til at jeg kunne drikke det.

Dag 8: Onsdag fortsatte jeg fasten gjennom frokost og lunch og drakk bare nutrilettshake og grønnsaksjuice. Kl.16:00 ble den avsluttet med et lett måltid fra boken 5:2 dietten. Jeg  kommer til å surfe på god-følelsen etter fasten, og spise lite de første dagene. Senere må jeg teste ut den dietten skikkelig, og spise "normalt" i 5 av ukens 7 dager, for å se om det virkelig fungerer.
Det er lett å gjennomføre en faste på 8 dager. Jeg har ikke vært sulten, jeg har vært i arbeid og aktiv på kveldene. Motbakker har bytt på problemer, men lange turer på flaten funket fint. Ønsker du å faste for helsens skyld, anbefaler jeg deg å prøve.
Har du spørsmål, svarer jeg gjerne i kommentarfeltet eller på mail :)

De blå sitatene er hentet fra boken 5:2 dietten av Elizabeth Lingjærde se omtale...

11 kommentarer:

  1. Så flink du er.. Jeg lurer på om faste er for alle. Men det er nok annerledes å faste kun på flytende hvor du kan få hypptig tilførsel av næringsrike juicer enn å gå på under 500 kalori fordelt på en dag.. Jeg synes ikke det var noe artig. Jeg vet ikke om det er noe for meg, to dager i uka med så strengt regime når jeg blir slapp, svimmel, rar, sulten er ganske mye-- det blir sikkert bedre etterhvert, eller så er det bedre for meg å heller gå på Roedediett for da hadde jeg det aldri sånn… men jeg måtte være nøye med hva jeg hadde i meg, men nok ble det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har vel ikke gitt opp etter en uke? Jeg vil ta fatt på 5:2 nå, skal spise salmalaks og brokoli i morgen, men innfører ikke karbohydrater ennå, siden jeg er i ketose, og vil la noen flere kilo renne av. Men fett vil jeg ha, så nå er det frem med valnøtter og avocado. Når jeg er klar for å innføre vanlig mat, skal jeg prøve 5:2 på ordentlig ( i alle fall i 4 uker) :)

      Slett
    2. Gitt opp og gitt opp-- om jeg gir opp 5:2 så betyr det bare at jeg går over på Roedediett fordi jeg vet det funker for vektreduksjon og jeg slipper å gå sulten. Vi får enda se.. Enhver må vel finne ut hva som passer for seg.:)

      Slett
  2. Veldig interessant å høre erfaringen og opplevelsene dine rundt faste! Jeg kunne godt tenkt meg å forsøke det, men jeg tror kanskje det heller blir et nytt forsøk på 5-2 metoden :) Utfordringen min der blir å spise nok de dagene jeg ikke faster.. for det er jeg nemlig ikke så god på.

    SvarSlett
  3. Imponerende. tror ikke jeg hadde holdt ut -mentalt sett - mer ennn en dag eller topp 2. Handler om hvor motivert man er da :p jeg er så glad i mat XD Kunne virkelig tenkt meg å prøve da.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg passer på å velge meg en uke hvor jeg vet jeg kan være asosial, og avtaler med mann og barn at de klarer seg selv. Da kan jeg rømme når det er matlukt i huset, og det hjelper på. Har ikke vært sulten, og hatt energi, så det hadde ikke vært noe problem å fortsette en stund til.

      Slett
  4. Oi synes det hørtes tøft ut jeg! Tror ikke jeg hadde klart det!
    Sv: Ja det er fort gjort å tenke sånn når man ser dem på gata…litt trist. Jeg har hørt om den boka, men trodde det var en ny, og ikke at den var fra før avd Q. Men da skal jeg sjekke ut den også :) Jeg liker forfatteren!

    SvarSlett
  5. Imponerende. Jeg er altfor slank til å begi meg ut på noe sånt, men spennende med fasting og hva som skjer med kroppen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Faste handler ikke bare om å slanke seg. Derfor har ikke jeg fokusert på kilo når jeg har skrevet. De kiloene som forsvinner under fasten kommer fort på igjen, hvis en ikke passer veldig godt på. Faste er bra for å ta en innvendig vårrengjøring, rense ut masse gammelt slagg som hoper seg opp. En får mye mer energi, og kan bli kvitt plager med fordøyelse, hodepine, og andre ting. Det finnes mange tynne mennesker som er usunne, og da passer en faste bra. Jeg tenker at du er sunn "nok" Nina, så jeg skjønner at motivasjonen din ikke er tilstede :)

      Slett
  6. Hehe, skal si du lever deg inn i bøkene akkurat som i Helvetesuka:) Nice!:)

    SvarSlett
  7. Dette var litt av en "hestkur"! Har fastet tre dager noen ganger, før i tiden, og det gikk greit, men føler ikke noe behov for det lenger. Ikke fordi at jeg er så sunn, men tror ikke det ville være særlig bra for meg. Ikke gjør det for ofte - det er ikke sunt å overdrive! Ha en fin helg!

    SvarSlett