tirsdag 11. februar 2014

Herved sparkes årets faste igang!


De siste årene har jeg hatt en årlig faste, jeg er ikke religiøs, men det å faste en gang i året har  jeg god erfaring med. Da innfører jeg også meditasjon, rolige turer på fjellet og lange bad. Jeg er allerede flink til å slappe av og nyte livet, og i år har shoppestoppen gjort at jeg er avvendt med butikkenes sjas og mas.
I år har motivasjonen toppet seg, så jeg orker ikke vente til askeonsdag når fastetiden starter, derfor startet fasten min i dag kl. 16:00. Jeg har ikke planlagt hvor lang den skal bli, men mellom 5 og 7 dager blir bra. Alt avhenger av formen, siden jeg skal fungere på jobb også.

Heldigvis har jeg juicemaskin, og en ny bok om juicing til å motivere meg til å lage min egen juice. Det er dette, spedd på med grønnsaksjuice kjøpt i helsekosten som blir basisen i "kostholdet" mitt den neste uken. I tillegg drikker jeg mye grønn te og vann med sitron eller ingefær.

Les gjerne mine erfaringer fra 9 dagers fasten jeg hadde i 2012!


Jeg har også en ny bok på vei i posten 5:2 dietten kalles den. Det er sikkert mange som har hørt om denne måten å spise på, for dette ser ut til å bli trenden som konker ut både rawfood og lavkarbo. Siden jeg er vant med lengre og sjeldnere faster, blir det spennende å lese om hvordan det er å leve med 2 dagers faste hver 5`te dag.
Målet mitt er å faste "skikkelig" i en uke, for så å gå over til et kosthold som kan kvitte meg med noen kilo før bikinisesongen, derfor kan denne dietten bli fin å smyge seg inn i etter en ukes tid.
Så vidt jeg kan se handler det ikke om faste som i "kun flytende", men å holde seg på ca. 500 kalorier. Dette skal du gjøre to dager i uken, og resten av uken skal du spise som normalt. Høres litt ut som jojo-slankingen jeg har holdt på med hele livet :)

Boken skal selvfølgelig studeres nøye, og skikkelig omtale kommer når jeg er i gang med å teste ut både teorien og oppskriftene.

Men aller først er det faste som gjelder. I morgen blir en travel dag, med full jobb og teaterbesøk på kvelden, så da blir det heldigvis ikke tid til å fundere så mye over mat.

7 kommentarer:

  1. Det er mange som gjør det samme som deg :) fin bok det der :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror ikke jeg er den eneste som bruker "skippertakmetoden". Flott å høre at boken er fin, gleder meg til å ta den i bruk om en ukes tid :)

      Slett
  2. En jeg kjenner mener han merker det på bukselinningen at 5:2 funker. Han har holdt på noen få uker. Selv sverger jeg til Grethe Roede-metoden (uten kurs denne gangen riktig nok) og har kvittet meg med nesten 5 kg siden nyttår. Jeg er glad det finnes mangle ulike måter, slik at alle kan finne noe som passer for dem. Det med fasting er ikke noe for meg. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Jeg har også planer om en litt alternativ tid framover nå. Har feks planer om digital avvenning, men gruer meg litt til den biten og det sier vel sitt om at det trengs! 5-2 har jeg forsøkt, men siden jeg ubevisst lever etter periodisk faste (få, men store måltider) fikk jeg ikke dreisen på den der... En juice jeg anbefaler er ABC juice.. Kjempe god og frisk! 2 grønne epler, 1 rødbet, 1 gulrot og en halv lime eller en liten bit ingefær :) Har navnet sitt fra engelsk (apple, beet, carrot) så hva den hjelper mot vet jeg ikke, men god er den! Lykke til! Jeg følger med i kulissene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Både avvenninger og påvenninger kan være ganske strevsomme, men det setter et fokus i hverdagen som røsker litt opp i en. Ser den med digital avvenning, har ikke behov for det, men fikk meg en tankevekker når det første jeg ser etter når vi skal bestille leilighet i Kroatia er om de har trådløs internett....
      Er selv avvent butikker etter å ha vært på shoppestopp siden 1/1, har kun handlet mat 7 ganger og thats it. Nå er det kroppen som skal til pers, (igjen) og jeg gleder meg til å prøve 5:2 om en ukes tid. Takk for ABC tips, den skal jeg prøve på lørdag når jeg har fått handlet rødbeter.
      Magnhild: Kjekt å høre at 5:2 funker, lykke til med ho Grethe!

      Slett
    2. Lykke til med faste Tine.
      Selv har jeg denene 5:2 boka, samt en annen mer innføringsbok med teori og forskning som jeg straks er ferdig med. Og tenker det dette kan jeg tro på og sjekke ut. Helga skal brukes til å planlegeg hvilke dager og hva jeg skal spise/drikke på fasedagene-- Jeg har gått Rohdekurs før og klarte det fint, nå trenger jeg bare å ha fokus to dager, men desto spise mindre de dagene..og er spent på det ..spesielt ift til blodsukkerfall som jeg kan plages med..Juicing vil også hjelpe fin til å få i seg næring--

      Slett
  4. Lykke til med prosjektet, Tine:) Selv har jeg ikke matlyst så kunne godt ha bidratt, og det blir spennende å se hvordan du klarer det:)

    SvarSlett