mandag 31. mars 2014

Alle mine triste horer av Gabriel Garcia Màrquez

Det var Eli på bloggen Ellikkens bokhylle som gjorde meg oppmerksom på en forfatter jeg ikke har lest noe av. Hennes begeistring smittet over på meg, både med innlegget om forfatteren og omtalen av boken Alle mine triste horer. Ta gjerne en titt på hennes omfattende kunnskap om forfatteren og den flotte omtalen av boken!

Tittelen kan vitne om en historie om en gammel gris, men sånn er det ikke, ikke handler det om billige, glorete gledespiker heller. Vi følger hovedpersonen i et år, fra dagene før han fyller 90 og hele året frem til neste bursdag. Han har aldri i sitt liv vært forelsket men da han rundet 50 år, hadde han loggført 514 erobringer, som han stolt bekrefter at han har betalt for.
På 90 års dagen ringer han sin venninne og innehaver av et gledeshus og bestiller en jomfru til kvelden. Samme kveld møter han opp og finner en 14 år gammel jente sovende på rommet sitt. Han blir betatt av den sovende jenten og får seg ikke til å vekke henne. Etter dette får gamlingen et nytt syn på livet.


Boken er bare på 143 korte sider, dette gjorde det mulig for meg å lese hele historien i ett strekk, noe som forsterket inntrykket og gleden. For jeg likte det jeg leste veldig godt. Språket hans er formidabelt, lyrisk og malerisk som den beste kunstner, her er spenning og driv, men det som springer mest i øynene på en, er de flotte skildringene av kjærligheten mannen har til den unge piken.

Han har mange betraktninger rundt det å bli gammel, for eksempel denne som jeg kjenner meg godt igjen i:
Saken er bare den at de første forandringene skjer så langsomt at de knapt merkes, og man fortsetter å se seg selv innenifra som man alltid har gjort, men de andre merker dem utenifra.

Dette ga mersmak, nå tenker jeg at jeg vil lese en av bøkene som regnes som hans hovedverk, Kjærlighet i koleraens tid.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2004/på norsk 2005
Sider: 143

5 kommentarer:

  1. Så stas at du oppdaget denne boken :) Glad du likte den! Ja til mer lesning av Gabo!

    SvarSlett
  2. Heisann Tine!

    Tusen takk for herlige kommentarer fra deg. Nå har jeg sett litt på bokanmeldelsene dine. Er blitt klar for nye bøker og fikk mange tips - faktisk så mange gode at jeg ikke helt hva jeg skal starte med :D Deilig å koble av med ei bok i ro og mak, forsvinne inn i historien. Hadde tenkt å starte med Jo Nesbø sin siste, men jeg ble veldig i stuss.. Elle melle.. :))

    Ønsker deg ei ny flott uke! :)
    Stor klem,
    Eli Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempekoselig tilbakemelding :) Jeg har fri i dag og veksler mellom Herbjørg Wassmo på cdspilleren i stuen og Mormor hilser og sier unnskyld i solveggen på balkongen. Jeg leste ferdig Sønnen i går, og du må ikke stusse med å begynne på den. Min omtale kommer i ettermiddag, hvis du vil titte innom igjen. Ha en super mandag!

      Slett
  3. Fint med oppmerksomhet til denne lille perlen!

    SvarSlett
  4. Denne MÅ jeg jo bare lese! Virker som en herlig liten perle dette. Jeg tok inn en film som gikk på tv i helgen, den het Kjærlighet i Koleraens tid, kanskje den er basert på den boken? Ha en strålende ettermiddag, Tine:-)

    SvarSlett