onsdag 5. mars 2014

Den gode gamle singelen er tilbake.... i lydbokformat

Ungdommen no til dags vet vel ikke hva en singel er for noe, men vi som har noen år på baken husker godt denne søte lille platen med ukens eller månedens favorittsang på. Det er ikke musikk det gjelder denne gangen, no er det noveller det går i.
Lydbokforlaget introduserer i disse dager små "singler", les: noveller som selges for en billig penge på lydfil direkte fra nett. Enkelt og greit å laste ned fra mailen du får fra forlaget og rett inn på smarttelefonen din. Sjøl ho mor greier det!

I går var jeg så heldig å bli tilbudt noen smakebiter, så etter å ha sittet i lesestolen hele dagen, gikk jeg meg en 2 timers tusletur og kjørte igang med den første.

Forlag: Lydbokforlaget
Forfatter: Alice Munro
Tittel: Bjørnen gikk over fjellet
Utgitt: 7 mars 2014
Innleser: Bodil Vidnes-Kopperud
Lyttetid: 1:59:59
Kilde: Lytteeksemplar

De som har lest Nobelprisvinnerens novellesamling "Uvennskap, vennskap, forelskelse, forlovelse" vil kjenne igjen novellen fra denne boken.
Historien handler om Fiona, som begynner og miste hukommelsen, og når hun begynner å gå seg bort vil hun på aldershjem. Hun er gift med Grant som elsker henne høyt for den hun er. De første 30 dagene på Medowlake får han ikke komme og besøke henne, og når han så slipper inn til henne, kjenner hun ham ikke igjen. Hun har truffet Aubrey, som er der på avlastning, og de to har blitt hjertevenner. Grant behandler hun som en halstarrig gjest som stadig vekk er der, men som hun ikke vet hvem er. Grant blir ikke kvitt følelsen av at hun lurer ham, og går på besøk flere ganger i uken, men det er alltid det samme. En dag finner han Fiona og Aubrey i en opprivende avskjed, idet han skal reise hjem etter endt opphold. Fiona går inn i en dyp depresjon, og Grant oppsøker Mary Ann, konen til Aubrey for å spørre om han kan ta ham med til Fiona på besøk. De finner ikke tonen, og han får avslag, men når han kommer hjem har hun lagt inn en invitasjon til dans på telefonsvareren hans.
Hvor langt kunne han gå for å gi Fiona en lykkelig tilværelse? Han ser at Mary Ann kan tjene på å få snøret i bånn hos ham, men ville han holdt ut med henne, for Fionas skyld?

En nær og følelsesmettet novelle, nydelig lest av Bodil Vidnes-Kopperud. Jeg likte den veldig godt, og kan med letthet anbefale den som en introduksjon til novelle-konseptet til Lydbokforlaget.

Les gjerne Randi`s fyldige omtale!!


3 kommentarer:

  1. Hvem kan glemme de søte singlene? Denne har jeg lest da jeg har lest den nevnte novellesamlingen.Jeg kan også anbefale deg filmen som er basert på denne novellen.
    Har egentlig lyst til å "lære" meg å lytte til lydbøker men jeg føler det blir tungvint da jeg å notere så mye underveis mens jeg leser, men en novelle hadde kanskje vært tingen å lyttet til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ser at det ikke blir så lett å skrive om boken, men det går på et vis. Når jeg er hjemme noterer jeg litt knagger underveis. I går da jeg gikk til byn og hørte på denne, gikk jeg rett inn på Litteraturhuset, ba om et ark, og satte meg ned og noterte navnene og litt til, før jeg gikk videre til Biblioteket og var med på Leseglede :)

      Slett
  2. En fin og oversiktlig omtale dette, Tine....(Tittelen er: Bjørnen gikk over fjellet - det var feil av forlaget å ha med "som" i omtalen sin)

    SvarSlett