torsdag 6. mars 2014

Jeg har hørt en novelle av Ingvild H. Rishøi

Den forrige novellen jeg hørte varte i to timer, mens The life and death of Jansi Joplin varte under en time. Tittelen sier egentlig ikke så mye om hva novellen handler om, men jeg ble gledelig overrasket.

Forlag: Lydbokforlaget
Forfatter: Ingvild H. Rishøi
Tittel: The life and death of Janis Joplin
Utgitt: 7 mars 2014
Innleser: Runa Eilertsen
Lyttetid: 00:48
Kilde: Lytteeksemplar

The life and death of Janis Joplin handler om en 17 år gammel jente som går til rådgiver på skolen. Hun er ikke "bokflink" for hun kan ikke lese, og trenger hjelp til å komme seg gjennom skolen. Rådgiveren fortalte henne en dag at hun ligner på Janis Joplin, og at hun bør høre på hennes musikk. Denne musikken kommer til å bety mye for henne. En dag treffer hun på en vikar på dette kontoret, som snakker til henne på en helt annen måte. Endelig blir hun hørt og sett, og føler at damen er der for henne. Hun får slutte på skolen, og får seg en jobb som trehugger. Dette er noe hun er flink til.
En dag dukker David opp, han er sånn jeg var før, en sånn som ikke følger med, tenker jenta. Hun får ham fra tankene på å rømme, og hjelper ham med løvblåseren. For å skrive så detaljert og følelsesladet om trefelling, må Ingvild Rishøi ha vært i skogen selv - vidunderlig! De er ute og rydder skog, og jeg kan formelig kjenne duften av treflis, og løvverk. David leser høyt fra cd-coveret, og en ny verden åpner seg for henne. Hun får sjokk når han leser at Janis dør, og David kan ikke skjønne at ikke hun viste det. Hun hadde knyttet seg sånn til Janis, at livet mister sin mening, når det går opp for henne. Heldigvis drar David henne gjennom det, og hun ser lyset igjen.
Det er bare sånn jeg er, jeg ser alt og hører alt - jeg er annerledes, svarer hun, når folk spør hvorfor hun vet ting. Hun har slått seg til ro med at hun ikke kan lese, aldri får en utdannelse og føler seg allikevel bra nok. Sånt er godt å lese.
Slutten er overraskende, vemodig og litt trist, men veldig, veldig fin.
Jeg hørte lydboken to ganger på rappen, den var hverdagslig men utrolig vakker.

That`s it

Runa Eilertsen var en ny oppleser for meg, og da jeg så at hun er med å leser på den nye grøsselig spennende boken fra Island De uønskede, skaffet jeg meg den sporenstreks.

6 kommentarer:

  1. Hun er så bra, så veldig, veldig bra! :-)

    SvarSlett
  2. Kan anbefale deg alle tre novellesamlingene til Rishøi, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ta på meg dykkermasken og gå bort på biblioteket om en stund, skal definitivt se etter dem :)

      Slett
  3. Fin omtale, Rishøi er virkelig en av mine favoritter - interessant med den åpne slutten i de fleste av novellene hennes også - man undres......

    SvarSlett
  4. Takk for tips. Nå overbeviste du meg! Denne vil jeg gjerne lytte til. Rishøi er for øvrig novelle-mester!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kommer ikke til å angre :) Skal velge meg ut en av novellesamlingene hennes med en gang.

      Slett