søndag 27. april 2014

Bydelsvandring til den verneverdige Almåsgården i Åsane

En del av Almåstunet med Kallehuset til venstre 
Almåsgården nord i Åsane var bebodd inntil for 10 år siden. I 2004 døde Karl Almås, den siste beboeren, på denne vegløse gården, og siden da har gården stått og forfalt. Det er Bergen Kommune som eier gården, men de har gjort sørgelig lite for å ta vare på den. Åsane har et aktivt historielag, og i februar tok de tyren ved hornene og bestemte seg for å lage en venneforening for Almåstunet. Målet er å få i gang en stiftelse som kan vedlikeholde og gjøre Almås tilgjengelig for befolkningen.
Venneforeningen har siden mars lagt ned 300 dugnadstimer og fått røsket skikkelig opp i villnisset som hadde dannet seg på eiendommen, og i dag inviterte de til bydelsvandring.

Frode, Hildegunn, Solveig, Tine og Jan Arne i fin stil oppover bakkene til Almåstunet                 Foto: Sondre
Det ble en fantastisk dag, noe den strålende solen selvfølgelig skal ha litt av æren for, men Åsane Historielag har med hjelp av frivillige gjort en super innsats for å stelle i stand dette.
Vi fikk gå inn i husene, 5 av gangen, så ikke gulvet skulle rase sammen, og i Kallehuset og Laurahuset fikk vi se hvordan det så ut inne, så lenge de siste beboerne på gården levde her.
Stemningen var høy, Marianne H. Johannessen som er leder i Åsane Historielag fortalte om gården, arbeidet som er gjort og hva som må skje fremover hvis de skal greie å redde dette tunet fra naturkreftene.

Åsalåten Toraderlag skapte god stemning da vi marsjerte inn på tunet

Vil du gjøre som meg og melde deg inn i kan du klikke på linken. Det koster ingenting å bli medlem, men denne lille gesten viser at vi bryr oss, og vil at Bergen Kommune skal være sitt ansvar bevisst.

Løen som står til nedfalls - tenk å få huset opp å stå og fylt med glade mennesker
Tunet til Almåsgården er fylt med glade mennesker - mange av oss er her for første gang
Vel, Bergen Kommune burde sett at dette huset ikke har det helt godt
En liten kø danner seg foran Laurahuset for å gå trygt inn
Vår medbrakte BKK ansatte fant noe faglig å fryde seg over
Innredning i Kallehuset - ganske stemningsfullt 
Almåsgårdens venner. Denne gangen spanderte arrangørene kaffe og kake, men heldigvis satte de frem en stor bøtte så vi fikk betale det vi ville for bevertningen. Sondre var med, og syntes kanskje ikke dette var det gøyeste han hadde opplevd, så vi trakk oss tidlig tilbake. I det vi gikk, kom Haukås Musikklag travende oppover stien til gården, for å spille for alle som var tilstede.

Konklusjonen er, dette er et sted som er verdt å ta vare på. Det er mange mennesker som bryr seg, og dette kan bli en stor resurs for den voksende lokalbefolkningen i Åsane Nord. Restaureringen er omfattende, og kan ikke gjøres på dugnad av folk med mye vilje men kanskje litt mindre kunnskap. Her må eieren Bergen Kommune på banen, med penger og samarbeidsvilje!

6 kommentarer:

  1. Det er en stor skam at kommunen ikke er sitt ansvar bevisst og tar vare på gården! Flotte bilder og jeg ble nysgjerrig, kanskje jeg skal ta turen en gang jeg også. Ha en fin kveld,Tine så snakkes vi til lunsj i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå kan jeg være guide, så bare gi beskjed hvis du vil ha en omvisning. Gleder meg til å spise lunch med deg på bokkaffeen i morgen :)

      Slett
  2. For et flott sted! Jeg elsker jo eldre historie så her tror jeg absolutt jeg må ta turen en gang for litt research :-) Kanskje jeg må spørre deg om veien!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flott der, og vi var utrolig heldige med været ved vårt besøk. Jeg er gjerne veiviser hvis du skulle trenge det :)

      Slett
  3. Har lyst til å ta turen opp. Men hvor parkerer jeg og hvor begynner stien?

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vi gikk der, parkerte vi ved den store butikken nede ved veien. En må gå litt langs veien mot venstre for å komme til oppgangen. Kanskje du kan gå på googlemaps og se der :)

      Slett