torsdag 3. april 2014

Novelle på lydbok - Utgravningene i Ralla ødekirke av Johan Theorin

De som har lest Johan Theorin sine bøker fra Øland, vet at han kan dette med stemninger. Så også i denne novellen, som leverer nerve fra første minutt.

Her møter vi tre, heller skakkjørte menn, som sammen drar til en gammel kirkeruin på Øland for å finne et middel for å snu sin skjebne. Forholdet mellom dem blir aldri helt avklart, og en lurer mens en lytter på om mennene er den de utgir seg for å være. Måten den ene mannens psoriasis blir beskrevet på er formidabel, og jeg satt formelig og klødde på min vintertørre hud mens jeg hørte på.
Denne novellen har en tilfredsstillende avslutning, noe ikke alle noveller har. Jeg likte den veldig godt, og har ikke problemer med å anbefale den videre.


Anders Ribu sin stemme passer godt til de stemningsfulle omgivelsene.
Novellen finner du igjen i samlingen Bølgerytteren fra 2011.
Spilletid: 00:40
Kilde: Lyttefil fra Lydbokforlaget

Har du prøvd deg med lydbok på mobilen? Det er en genial måte å slå ihjel tiden, når du reiser til og fra jobb, eller kanskje går deg en kveldstur. Ikke er det vanskelig å laste ned heller.

4 kommentarer:

  1. Denne novellen var med i den novellesamlingen jeg leste av forfatteren i fjor, mener jeg å huske. Jeg hører alltid på musikk når jeg går ute, men kunne tenkt meg å fått til dette med lydbøker og da er jo noveller kanskje ypperlig for å "øve" seg. Den ene gangen jeg prøvde det så fikk jeg ikke til å få alle lydsporene inn på mobilen og jeg måtte trykke frem etter noen minutter for å komme videre, det ble til at jeg bare satt på pcèn å hørte på men det ble jo ikke morsomt å sitte låst fast til den for da kunne jeg like godt bare sittet å lest i en fysisk bok. Det er nok meg som ikke fikk det helt til tenker jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er helt topp å ha bok på øret, musikk hører jeg aldri på når jeg er ute og går. Første gangen jeg skulle laste ned lydfil til mobilen fikk jeg hjelp, men så gikk det bra etterpå. Prøv igjen, det er helt annerledes å være mobil enn å sitte ved pc`en, det går jo ikke :)

      Slett
  2. Lenge siden jeg har lest noe av Theorin nå. Har lest Skumringstimen og Nattefokk som jeg likte veldig godt. Har også lest Blodleie, men den falt ikke helt i smak. Har lyst til å lese flere bøker av ham, men er redd for å bli skuffet igjen med tanke på at de to første bøkene hans var knallgode mens den tredje falt gjennom....

    SvarSlett
    Svar
    1. Er enig med deg at de to første bøkene er mest spennende. Denne siste tok seg opp etterhvert, men det er grenser for hvor skummelt det kan bli når det er sommer og sol.

      Slett