fredag 20. juni 2014

Skandale i Bøhmen av Arthur Conan Doyle

Novellene som Arthur Conan Doyle fikk trykt i magasinet Strand i 1891, anses for å være hans store gjennombrudd med karakteren Sherlock Holmes.
Forrige helg bodde jeg på The Strand Palace Hotel og besøkte også 221b Baker Street, hvor det er stelt i stand et museum til ære for Sherlock Holmes. Litt rart å gå i rommene, blant tingene til en fiktiv person, men som bokorm og Sherlock fan, spanderte jeg den tieren. Jeg hadde allerede hørt fire av de seks novellene på lydboken, og frydet meg da jeg fant ting fra disse rundt i rommene i museet.


Disse novellene er med i samlingen:
- Skandale i Bøhmen
- De rødhåredes forbund
- Et identitetsproblem
- Mysteriet i Boscombe Valley
- De fem appelsinstenene
- Mannen med den vrengte leppen

Jeg har lest Sherlock Holmes før, og sett både tvserier og storfilmer om mannen, men det var nå når jeg hørte på disse novellene jeg ble nysgjerrig på forfatteren. Klikk gjerne på navnet hans og les om ham, det var veldig interessant. Han var utdannet lege, og satt i sin nye praksis i Portsmouth og kjedet seg mens han ventet på pasienter. Han hadde skrevet en del før suksessen med Sherlock Holmes, og han skulle bare vist hvor populære historiene hans kom til å bli.

De seks novellene på litt under en time hver seg, var underholdende og spennende. Ikke alle i like stor grad, men stemningene fra den tiden kommer alltid godt frem. Nils Nordberg som leser gjør en glimrende jobb. Han er ansett som Norges fremste Sherlock Holmes ekspert, og vet å formidle dette på en fin måte.



Lyttetid: 5:02
Utgitt: 2014
Kilde: Leseeks

8 kommentarer:

  1. De novellene kunne jeg veldig godt tenke meg å lese! Det må ha vært gøy å besøke 221b Baker Street. Det kan jeg tenke meg å gjøre neste gang jeg er i London :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en litt kjennskap til Sherlock og er litt i stemning når en kommer, så er dette et greit museum å besøke, men for den uinnvidde er det bare et tradisjonelt hus som ikke bø på det helt store. Det var gøy å høre lydbok samtidig som jeg var der :)

      Slett
  2. Artig møte med mannen bak Sherlock skjønner jeg. Regner med at Londonturen bød på mye bra! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Her i huset er det sønnen min på 16 som leser Sherlock, kanskje jeg må tipse ham om denne boken også! Nå er "Kirkegårdsboken" underveis og jeg gleder meg innmari til å lese den :)

    SvarSlett
  4. Det er alltid moro når ting en leser/ lytter til blir virkelig. Museumsbesøket kan bli en av de opplevelsene som virker trivielt, men som vil prege alt du heretter leser / lytter til av Conan Doyle

    SvarSlett
  5. Herlig innlegg. Kanskje jeg besøker museet en dag-- Jeg liker å oppsøke slike steder når jeg er ute og reiser.::)

    SvarSlett
  6. Dette er virkelig å la leseinteressen få fullt utløp! Likte ideen om å dra på litteratur-tur til London; et eksempel til etterfølgelse;o)
    Hørte disse novellene i påsken, og som du skriver; de gjenspeiler miljø og stemning veldig godt! Koste meg mens jeg hørte på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var faktisk veldig gøy å ha et boktema for Londonturen - anbefales!

      Slett