søndag 23. november 2014

Bokbloggerprisen 2014 - jeg forbereder meg

Flere og flere bokbloggere røper hvilke norske nyutgivelser de har lest i år, og med tanke på Bokbloggerprisen anbefaler de som falt best i smak. Anita utfordret meg til å gjøre det samme, så i dag får dere et lite innblikk i hva jeg har lest av norske titler i år.

På min blogg finner dere de nye norske i en egen fane i headingen, så her er det mulighet for å følge med gjennom hele året. Ta gjerne en titt her, under har jeg plukket ut noen av de jeg vil anbefale andre å lese før vi skal nominere.
Etterhvert har jeg begynt å kjenne bokbloggervenninnene mine ganske godt, og aner hvilken sjanger eller type bok som kommer til å komme med på nominasjonslisten. Merker at utvelgelsen min er litt preget av denne kunnskapen (som jeg tror at jeg har...) men jeg vil allikevel være så tro til mine preferanser som mulig.
Har selv latt meg lokke av et par titler som jeg ennå ikke har lest, men som flere av dere skryter uhemmet av, så leseåret er ikke omme enda.

Åpen klasse:
Stranger, Simon: De som ikke finnes 
Lunde, Maja: Battle
Lillegraven, Ruth: Manilahallen
Aas og Vestgården: Skammens historie
Michelet, Marte: Den største forbrytelsen
Henningsen, Kristine S.: Om vi heftes underveis
Gran, Bernt: Hundre år med hodebry 
Krim og romaner:
Værøyvik, Sissel: Rakels bok
Emanuelsen, Birger: Fra jorden roper blodet
Høyer, Ida H.: Unnskyld
Cattaneo, Caterina: Jeg sluttet å telle dager
Basso, Aina: Finne ly
Smith, Nils Henrik: Se ilden lyse over jord
Mytting, Lars: Svøm med dem som drukner 

Jeg tar Gro på ordet og har nå Marit Kaldhol sin bok Det skulle vært sol.... på vei til min postkasse. Siden jeg allerede har mange nynorske favoritter og det var to nynorske bøker som vant i fjor, så håper jeg nesten at jeg ikke liker Marit Kaldhol sin bok.
Anita kom også med noen gode tips Her lå Tirpitz vil jeg lese også Stormen og stillheten, som i følge henne er årets viktigste bok.


9 kommentarer:

  1. Ser ut som en grei liste det der, Tine. Mytting skal jeg også få lest. Jeg leste ikke hans første bok.

    SvarSlett
  2. Oy her var det mange jeg ikke har lest. Skal sette opp en liste jeg også. Der blir både far og datter Michelet med. Det er sikkert. Ellers har jeg en haug som jeg må komme igjennom. Men vi har jo et par mnd til å les på. Jeg startet litt seint og har litt for mye annet å drive med. Men veldig flott med slike inspirasjonslister.

    SvarSlett
  3. Så flott at du tok utfordringen Tine! Og oppfrodringen om å lese Neegaard og Storholmen. Men hva med Ida Jacksons Hitler, morfar og jeg? Det begynner å bekymre meg at så få har fremhevet den--- hm.. Ellers så har vi en del av de samme favorittene så langt ser jeg: Stranger, Høyer, Lillegraven- og Skammens bok som jeg enda ikke har lest ferdig. Emanuelsen, Cattaneo og Basso ligger i ventebunken, samt Mytting på lydbok. MIchelets bok må nok også leses etterhvert, men ikke sikert jeg rekker den i år. Bjate Breteigs Mine fem år som far,- har også sust opp som en bok jeg nå har blitt veldig nysgjerrig på..så den må jeg få lånt på bib.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser du har valgt deg ut noen herlige bøker til å avslutte året med, gled deg. Men, du kommer til å ergre deg grønn hvis du leser Marte Michelet sin bok for sent for nomineringen, den er absolutt verdt en stemme :)
      Jeg stoler på deg, og skal prøve å få tak i Ida jacksons bok også :)

      Slett
    2. Sier du det? Angre meg vil jeg ikke.. men jeg er bare litt mett av krig, jøder, nazisme akkurat nå.. Kanskje jeg skal lese den første uka på januar feks.. Men Michelet ha rda allerede vunnet en pris, Brageprisen hvor Ida J også ble nominert. Synes Jackson fortjener å komme frem nå, jeg.. Flott at du vil lese den::) Og Stormen…

      Slett
  4. Åh!!! Nå ble jeg så glad!!! Gleder meg veldig over at du skal lese Kaldhols bok, du aner ikke hvor glad jeg ble. Det er sjelden jeg "maser" på så mange andre om å lese en bok, men denne synes jeg er så fin.

    Gleder meg til å høre hva du synes Tine! :)

    SvarSlett
  5. Du er en av racerne når det gjelder norske 2014 - bøker, Tine! Og jeg er, som Gro, glad for at du ønsker å lese Kaldhol. Den er nydelig! Ellers synes jeg det er viktig at du leser og nominerer ut fra dine preferanser, selv om det alltid er fint å få tips til andre gode bøker også :-). Har du lest Krø? Det er en utrolig velskrevet grøsser fra en fiktiv øy på Vestlandet. Anbefales.
    Hilsen Silje (Siljes skriblerier).

    SvarSlett
    Svar
    1. Nygotisk grøsser? Det hadde vært noe å ha med på min lille tvangslesingstur :) Takk for tipset, skal se om jeg finner den før jeg reiser. Takk for fine ord forresten, gleder meg til å lese Kaldhol. Jeg hiver meg over lesetips hele året, og jeg setter stor pris på alle dere andre bloggere som frister meg til å lese så alt for mye :)

      Slett
  6. Fin forberedelses oversikt!:) Ble inspirert!:) Leser som en gal nå, er jo så masse jeg vil lese! Håper jeg rekker å lese så pass at jeg får nominert. Skal prøve. Avsluttet Manilahallen akkurat ikveld, satt å storkoste meg med den. Svøm med dem som drukner har jeg et elsk/hat forhold til, kan hende den havner på nominasjon, får se hva som veier mest hatet eller elsk siden, hehe:) Battle fikk jeg lyst å lese, men de hadde den ennå ikke inne på biblioteket, nei å nei, kanskje jeg må komme med et ønske der i gården:) Anita har overbevist meg om Stormen og stillheten, så den skal jeg begynne på ikveld:) Jeg sluttet å telle dager skal også leses helt klart:)

    SvarSlett