mandag 3. november 2014

Gatekunst i Bergen - søndagstur preget av å ha lest en bok

Etter å ha lest den nye boken Street Art Bergen, ble jeg så begeistret at jeg tok med meg kamera ut på en liten ekskursjon. Målet var å finne noen av kunstverkene som er gjengitt i boken. Siden jeg mente å ha sett de fleste verkene i sentrum, var planen å gå i en yttersirkel av Bergen sentrum. Har du lyst å sjekke ut hva som foregår i Bergen kan du sjekke ut siden Mot veggen.
Ferden startet på Danmarksplass, her gikk jeg ned bakken ved broen, og min første tanke var "hvorfor har ingen laget noe spennende av det hullet?"

Skal ikke noen pynte på denne grå veggen snart?
Ferden gikk ut på Møhlenpris, forbi Cornerteateret og Kaffebrenneriet. Da jeg fortsatte mot Nygårdsparken konstaterte jeg forbauset at den er åpen (?) Da de stengte parken for noen mandager siden, antok jeg at det var for lengre tid. Ikke før jeg kom opp på Menneskerettighetsplassen fant jeg et motiv jeg kjente igjen. Det var stensilkunstneren JOY sin "Fuglejenten". I boken er den på gul bakgrunn og uten vinduet som jeg har på mitt bilde. Kanskje den er flyttet, eller kanskje noen har vært kreativ med Photoshop?

Fuglejenten til JOY
Det er en mening bak at Fuglejenten står der den står
JOY sier i boken:  Å kalle meg kunstner høres for pompøst ut. Å kalle meg aktivist høres for brutalt ut. Vandal... vel, noen synes kanskje jeg er det. For meg er det ikke vandalisme når motivet har et budskap som gir veggen og gaten et uttrykk og innhold som ikke er verre en det som var der før Jeg håper i alle fall at det gir flere gode vibber enn dårlige. Ordet gatekunstner er kanskje mer dekkende

Flott bilde nede på Nøstet
Dette huset på Nøstet er med i boken. Kunstner Cane Morto
På min ferd videre gikk jeg ned mot Nøstet. Her er det mange som har prøvd seg på mye rart. Det ser ikke ut som innehavere av spraybokser alltid respekterer det de andre holder på med, så det blir ofte alt for mye kluss, men noen fine bilder fant jeg da. Det øverste bildet er ikke i boken, det er faktisk ikke mange bilder av denne typen i boken i det hele tatt. Huset fant jeg i boken da jeg kom hjem, i kapitlet med utenlandske gjester. Jeg ble stående en god stund og se på dette huset, uten å greie å gjøre meg opp en mening om det er fint eller ei. Sjekk ut hva annet Cane Morto har gjort i Norge!

Fra Nøstet gikk jeg utover mot USF Verftet for å se etter ARGUS sin "Jenten ved Verftet", som det står en fin historie om i boken.
Jeg fant den dessverre ikke, så jeg får forberede meg litt bedre til neste gang. Når jeg ser i boken etter å ha kommet hjem ser jeg at denne kunstneren har flere verk som jeg vet hvor er, for eksempel hunden med strekkoden.
Hvorfor ikke stakkars Nasse har kommet med i boken kan ikke jeg svare på, men den er en av mine favoritter så jeg tar den med her.
Før jeg kom så langt som til Skuteviken hvor Nasse henger, gikk jeg forbi AFK sitt flotte kunstverk med navnet "Mammaperm".


Som den kulturkjerringen jeg er, så vil jeg at kunstverkene skal få stå helt i fred fra andres spraybokser og sprittusjer. At vær og vind og dagliglivets slitasje kan ta knekken på kunsten er ok, men må de ramponeres av uvitende pøbler da? Ser du nærmere på det som er skriblet på Mammaperm, så er det jo et uttrykk som kanskje hører hjemme i denne kunsten? Er det noen som kan opplyse meg? Er dette greit?

Mammaperm av AFK finner du bak Vikinghallen
Jeg er enig med den blå pennen - all art is beautiful
Så var jeg kommet til Skuteviken hvor noen av mine favoritter henger. Før jeg dykket inn i min nye bok så jeg ikke etter signaturer når jeg så gatekunst, men nå fryder det meg å kjenne igjen signaturene på kunstverkene. Det er like spennende hver gang jeg passerer Skuteviken med bussen til by`n. Henger de fint? Har de blitt skriblet over?

Gatekunst er forgjengelig heter det så fint, og 4 år ansees som den levealder et kunstverk kan klare. Det gjør ikke meg noe om noen "passer på" et kunstverk som er så fint som de vi ser i Skuteviken.
Det har gått bra lenge, selv om jeg irriterer meg grønn over den som har ødelagt han som holder denne fine sommerfuglen. I dag valgte jeg å ta bilde av bare sommerfuglen, og la resten av kunstverket bli. (For alt jeg vet er dette kunstverket laget sånn, med tagging over ansiktet til månemannen)

For en tid tilbake så jeg et gatekunstverk fra bussen. Jeg bet meg merke i hvor det hang, for ved en senere anledning å spore det opp. Siden har jeg leitet. Jeg har gått strekningen flere ganger uten å finne det, og i dag slo det meg for første gang, det er ikke jeg som ikke finner det, "noen har malt over det!!!" Det var jo kjempefint, så den tanken hadde ikke slått meg før.


Side 182 i boken kan du se hele bildet
La linja gjør fremdeles en god jobb
Sånn kan det altså gå når en allsidig kulturkjerring får tak i en bok som forener kunst og sitt kjære Bergen. Jeg hadde en herlig tur i dag, med regn i håret og mange flotte opplevelser. I mitt hode har kunstneren som driver med spraybokser om natten vært en hettegenserkledd, ung gutt. Nå vet jeg bedre. Det er mennesker av helt forskjellig støpning som utøver denne kunsten. Det er jo ikke akkurat en kunst å leve av denne her, ennå i alle fall - men kanskje tingene forandrer seg? Jeg kunne godt tenke meg et av disse fine bildene, både på husveggen min, og i glass og ramme i stuen.


3 kommentarer:

  1. Å, dette fikk jeg lyst til å se, jeg skal iallefall se hva du synes om boka.

    SvarSlett
  2. For en flott tur du har hatt, du har nesten vært turist i egen by. Mange fine kunstverk og det hadde ikke vært meg i mot og hatt noen av disse innrammet hjemme. De kunne fått plass ved siden av Hetland bildene mine. Skulle hatt meg en slik tur jeg også, tusen takk for fin inspirasjon :-)

    SvarSlett