mandag 24. november 2014

Jeg tror bestemor lå med frank Zappa av Tine J. Sir

Etter en søndag med mye frem og tilbake, avslutning av to bøker, litt skriving om bøker og ny start på en heftig en, fikk jeg så lyst å lese en hel roman på en dag. Da ble den lille romanen med det festlige navnet et selvsagt valg. Spent på hva navnesøsteren min har fått til, satte jeg igang :)

Forlaget om boken:
Rørende roman om en 26-åring som utforsker et rykte i familien – og finner en unik historie.
Kvinnen fra Kristiansand var fire uker i Oslo sommeren 1973 og kom tilbake som en annen person.
Nå er hun gammel og glemsk, men hun husker de fire ukene for lenge siden og forteller til barnebarnet, som også finner en eske øverst i et skap når bestemor og bestefar skal flytte fra huset.

Forlag: Kvalshaug
Utgitt: 2014
Sider: 91
Ant. minutter å lese: 65
Kilde: Leseeksemplar


Denne lille boken var en skjønn liten historie som traff meg midt i hjertet. Det skjer noe med en kone og mor når mannen etter mange års ekteskap er fornøyd med de ekteskapelige rutinene og barna helst vil slippe å forholde seg til mor. I denne historien møter vi en modig dame som tar ansvar for sitt eget liv. Der mannen er fornøyd er hun rastløs og har lyst å oppleve noe og kjenne at hun lever. Når hun ikke får gehør for en spontan tur bestemmer hun seg for å ta seg noen uker fri fra familien, for å utfordre seg selv, og føle på friheten som ligger i å bare ha seg selv å ta hensyn til.
Ukene blir ikke helt som hun hadde tenkt, men hun får utvidet horisonten, blir kjent med nye mennesker som er svært så ulike henne selv.

Det er barnebarnet til denne tøffe damen som styrer fortellingen, og det gjør hun på en lett og positiv måte. Det er godt å lese, og jeg fikk min ønskede hvilestund med denne boken.

Enten du er en dame i førtiårskrise eller ikke, 
denne boken anbefaler jeg deg å lese!



9 kommentarer:

  1. Godt med bøker som kan være både kule og koselige! Jeg har skrevet den ned på leselista :)
    Håper det kommer flere muligheter for rolige lesestunder der du kan ha lengre leseøkter :)

    SvarSlett
  2. Så fin omtale. Passer godt at jeg både nettopp har fylt førti - og har boken stående i bokhylla (heldigvis ingen kriser i sikte ;). Ønsker deg en flott leseuke, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen kriser her i gården heller, men jeg kjente meg igjen i følelsene hennes. En av de følelsene som har fått meg til å bestille plass på Hurtigruten på torsdag, med anløp Tromsø på mandag. Mye tid til å lese og slappe av :)

      Slett
  3. Helt enig med deg, Tine! Ei varm og flott bok som absolutt kan anbefales videre!

    SvarSlett
  4. Denne har jeg tatt frem så mange ganger når jeg vil lese en kort bok, men den er enda ulest.. Men absolutt ikke glemt. Fint at du likte den.. torde nesten ikke skumme innlegget her, hehe...

    SvarSlett
  5. En bok som er lest ut på vel en time må jo være bra sånn innimellom, kanskje jeg må skaffe meg denne, virker som en fin bok dette.

    SvarSlett
  6. Denne har jeg notert meg tidligere, og har lyst å lese

    SvarSlett
  7. Er så enig med deg. En nydelig liten bok. Anbefales.

    SvarSlett
  8. Hei, Tine!
    Så utrolig hyggelig å lese at du liker boken. Og jeg smiler litt for meg selv når den også har fått deg til å ta en liten tur med Hurtigruten.

    Alt godt

    Tine J. Sir

    SvarSlett