mandag 17. november 2014

Ut på tur, aldri sur - Gullfjellet i november

Perfekt Salomon-føre på Gullfjellet i dag!
Det er nesten ikke til å tro at vi kan få ni varme grader og blå himmel den 17 november.
I dag lot jeg bøkene ligge og pakket sekken for en tur på Gullfjellet. Turen startet fra Osavatn mens det fremdeles var mørkt. Hodelykten lå i sekken, men den blå himmelen som skjulte seg bak mørket gjorde at det ikke ble stupmørkt.

Turen opp til Redningshytten tar 45 minutter. Da var klokken blitt 8:15 og lyset hadde tatt over for mørket. Det er vidunderlig å vandre på fast tørr sti, helt alene og få med seg, sekund for sekund at solen står opp. Jeg var kommet godt opp i lien da jeg fikk solskinn i ansiktet, og turen videre ble varm og deilig. På toppen blåste det så kraftig at jeg valgte å snu og gå ned igjen med en gang.
Returen ville jeg ta via fossen, så jeg fulgte de blå flekkene og skiltingen til RettVest-løypen, men jeg forsvant helt i mine egne tanker der jeg gikk, og glemte å ta av der jeg skulle. Plutselig ser jeg Redningshytten rett foran meg, og jeg innser at jeg har gått alt for langt.


Sånn kan det gå når det er lett å plassere beina, og tankene flyr. Jeg fikk sett de nye stegjernene og kjettingen de har utstyrt fjellet med i et ekstra bratt parti. Jeg har ikke gått her før, men det så helt nytt ut.
På Redningshytten ble jeg dradd brutalt tilbake til virkeligheten, da jeg ble møtt av noen unger som skrek "hei" til meg. Jeg skvatt og skulte nok litt forfjamset på dem. Etter fire timer alene med soloppgangen, ble det nesten for brutalt.

Lag på lag med fjell, nesten som et maleri
Morgenhimmel
Yey! Jeg kom meg på toppen!
Vinden har blåst vannet opp i isflak - naturlig kunst

6 kommentarer:

  1. Sååå nydelig!! Her følger den ene dagen etter den andre med skodde, skodde og skodde. Jeg som normalt ikke bryr meg nevneverdig om været, begynner å bli skikkelig værsjuk og lei! Dag tok jeg meg selv i å søke på det ene stedet etter det andre lenger og lenger mot vest på yr.no, vi må omtrent så langt som til Voss for å få bekreftelse på at det finnes noe annet enn skyer og tåke.
    Takk for at du deler fra en flott na-TUR 🌞

    SvarSlett
  2. Flotte bilder. Du er så flink til å komme deg ut på tur. Jeg skulle gjerne vært flinkere til det

    SvarSlett
  3. Så nydelige bilder! Det er virkelig fint og "varmt" her og, og jeg skulle ønske jeg var i form til en tur ut i marka. Men det fine været må stort sett nytes på terrassen her :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  4. Så herlig! Når jeg sitter med nesen i pensumbøker eller med hendene på tastaturet for å skrive ferdig en oppgave, kjenner jeg at en fjelltur burde vært prioritert. Får ta en tur i skogen like ved oss i stedet, som friminutt innimellom. ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Når været er så bra så må jeg bare ut. Jeg skal lese litt med eksamen i mars, og bøkene har kommet i hus, så jeg kjenner litt på det der at jeg burde "jobbet" i stedet for å gå på tur.

      Slett
  5. Høres ut som en nydelig tur!:) Kjempefine bilder! Likte spesielt det med isflakene. Ønsker deg en fin dag!:)

    SvarSlett