lørdag 27. desember 2014

Esmeraldagåten av Jørn Lier Horst - bok nummer 6 i CLUE serien

Det er Sondre på 13 og meg selv som har lest denne boken, og vi er temmelig samstemt om hva vi synes om den. Vi ble ikke skuffet denne gangen heller!

Esmeraldagåten er altså den sjette boken i serien, og vi kjenner Cecilia, Leo, Une og Egon ganske godt. Heldigvis dras vi ikke gjennom en detaljert karakteroppbygging i hver bok, men får vite akkurat nok til at hver bok kan leses for seg, om det skulle være nødvendig. 
I denne boken er det høst og de tre ungdommene er nysgjerrige på hva som skjuler seg i den stengte gruven. Esmeralda er navnet på den dypeste av gruvegangene, i gruven som ble stengt etter en ulykke i 1936 hvor tre mennesker ble sperret inne for alltid. Når de en dag ser en blank, ny hengelås på en dør, våkner utforskertrangen deres for alvor.



På fjorden driver Sjøhistorisk Museum og finkjemmer havbunnen etter den forliste kutteren Lizzie. I forrige bok fant ungdommene "Kutterskatten", som var ombord i skipet, som aldri har blitt funnet. Ungdommene er skeptiske til hva som egentlig skjer med det de finner på havets bunn, og spionerer på dem som jobber der, som også bor på pensjonatet Perlen hvor foreldrene til Cecilia og Leo jobber.
I denne boken blir Cecilia, Leo og Une dradd inn i en tyverisak, som viser seg å ha med de gamle gruvene å gjøre.

Denne serien til Horst skal bli på 12 bøker. I hver bok presenteres med praktiske eksempler i teksten en filosof sine hovedtanker. I denne boken er det Platon sine tanker rundt fornuft og følelser som er tema. Dette pakkes fint inn og blir ikke belærende, men føyer seg umerkelig inn i teksten. Til sist i boken får vi tre sider med fakta om Platon, og så dette interessant og spennende lesestoff. Ikke nok med det, aller sist finner vi første kapittel i neste bok i serien, så her er det bare å lese å bli hekta på nytt.

Serien er også del opp med et mysterium som blir løst i hver bok, et mysterium strekker seg over 4 bøker og en rød tråd som ble presentert i første bok, vil vi først få svar på i den siste boken. Dette gjør at det er mye gjenkjennelig i hver bok, samtidig som spenningen er på plass fra første side hver eneste gang. Genialt spør du meg!
Da Sondre var ferdig med å lese Esmeraldagåten var han ikke i tvil om at han ville lese neste bok. Jeg er åpen for at han kanskje vokser fra serien før den er ferdig, men han er hekta og vil gjerne lese videre. At han (som sjelden leser) er oppslukt av boken i lange perioder uten at mor må mase, sier mye om hvor bra han synes den er.
Anbefales for barn fra 7-8 år og oppover!
Se gjerne omtalen av Libertygåten hvor jeg har skrevet litt mer om serien, rekkefølger, filosofer etc.

Esmeraldagåten er minst like spennende iflg. Sondre

Forlag: Kagge
Utgitt: 2014
Sider: 149
Kilde: Leseeksemplar
Neste bok: Rivertongåten 

5 kommentarer:

  1. Hei Tine, og tusen takk for titten hos meg i dag. Alltid så koselig å få besøk på bloggen selv om jeg har vært lenge borte. I høst har vi hatt en del sykdom i familien, og jobben har tatt mye tid, så bloggen (og andres blogger) har kommet i annen rekke. Men nå blir det litt roligere dager, og jeg gleder meg til å besøke dere alle igjen :) Innlegget ditt om Ark i Bergen var jo helt fantastisk. Tror jammen jeg skal sende en link til sjefen min, da blir hun så glad :) Håper du har en flott julefeiring, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke fan av butikker, og hater butikksentre, men denne gangen fikk jeg faktisk sug i magen, når jeg rullet oppover mot herligheten. Kjekt å ha deg på banen igjen :)

      Slett
  2. Sønnen min liker den serien :)

    Håper dere har en fin romjul :)

    SvarSlett
  3. Har ikke lest krim på en stund, så nå må jeg ta fram noen bøker som er lagt bak i ventehaugen. Men først må jeg prøve å finne fram til de beste bøkene for nominering til Bokbloggerprisen. Ikke lett! Kos dere videre i romjula!

    SvarSlett
  4. Prøvde å pushe på sønnen min denne boken til jul, men han har visst blitt akkurat litt for stor. - Men vi har begge likt de foregående veldig godt. Gøy at han fortsatt holder koken! Flott serie for barn og de yngste ungdommene.

    SvarSlett