fredag 27. februar 2015

I dag er det ti dager siden askeonsdag, og jeg har fastet hele tiden

Karneval - fastelavnssøndag - blåmandag - fetetirsdag - askeonsdag,
da gikk startskuddet for årets faste. Den ble så smått avviklet i dag, og dette er min lille stemningsrapport, for de som er nysgjerrig på faste. 10 dager var det jeg hadde håpet på, og det greide jeg. Jeg har fastet før og kjenner kroppens reaksjoner på å bli satt på et sånt regime, de fleste er positive, så dette er noe jeg gjerne gjør med jevne mellomrom.
Her kan du lese om min 9 dagers faste i 2012.

Hvorfor???
Fordi jeg fortjener det.... Litt flåsete sagt, men det er mye sant i det. Kroppen min har kommet i en alder hvor den biter seg fast i hver kalori som kommer innenfor murene. Til alle dere under 40, dere aner ikke hvordan det er! Både sult og søtsug har vært på topp siden i høst, og jeg har tatt på alvor alt jeg har lest om å være snill med meg selv. Så himla snill hadde jeg ikke trengt å vært, for kiloene har krøpet på. Dette blir altså en start på et nytt og sunnere kosthold, som skal resultere i en litt lettere utgave av meg.
Jeg har i mange år vært plaget av et utslett i ansiktet, under fasten har dette dempet seg betraktelig, og også magen har oppført seg eksemplarisk.

Når jeg faster klarner sinnet, jeg får liksom en åpnere vidvinkel og er mer (enda mer) mottakelig for inntrykk. Etter noen dager begynner jeg å føle meg ren innvendig, og problemene med stive ledd og andre småvonter forsvinner.

Hvordan???
Ved å drikke vann, grønn te, grønnsaksjuicer, både hjemmelagede og ferdigkjøpte, misosuppe og avkok av asparges, som ble søndagsmiddagen min. Siden jeg har vært i jobb og trenger masse energi til en hel dag i barnehagen har jeg drukket en Nutrilettshake til frokost på arbeidsdager, der er det litt energi og en del næringsstoffer.

????
Nei, jeg føler lite sult når jeg holder på. Kun hvis jeg er i et rom hvor noen lager mat, da reagerer magen min, med litt knurring (men det føles ikke som sult). Jeg er heller ikke sugen på søtt, noe jeg er plaget av ellers. Merkelig nok er jeg mye mindre stresset når jeg faster, og humøret er bedre, så dette er noe kroppen min trives med.
Energien er på topp hele tiden, og jeg har kun hatt noen timer med hodepine gjennom alle de 10 dagene. Jeg har vært på trening flere dager, og også gått tur, bortsett fra en 10 timers leseøkt på søndag, så har aktivitetsnivået vært høyt.

Det siste jeg gjorde før jeg begynte å spise igjen var å gå Stoltzen, på akseptabel tid
Det forsvinner selvfølgelig noen kilo under fasten, men det er kostholdet etterpå som er viktig for om disse skal få følge av noen flere. Frem mot sommeren vil jeg derfor ha et kosthold som stort sett består av grønnsaker, spirer, korn, nøtter, bønner og linser. Jeg skal spise masse deilig mat, så jeg gleder meg til å dypdykke i mine gamle oppskrifter, å lage mat uten hvete, sukker, salt og melk. Når jeg er hjemme bytter jeg ut kaffen med Dandy Blend og vinen med Kombucha, men når jeg er ute blant folk, vil jeg prøve å oppføre meg så "normalt" som mulig.

Mitt første måltid på 10 dager: Masserte brokoli, spirer, oliven, salat, reker, krabbe og cashewdipp


Har du fastet noen gang? Det er ikke noe hokkus pokkus - prøv da vel!
(Har du spørsmål er det bare å ta kontakt)

8 kommentarer:

  1. Det så godt ut det måltidet der......foretrekker det fremfor en faste-greie.

    SvarSlett
  2. Den tallerkenen så fantastisk god ut. Jeg aldri fastet og håper jeg ikke må (jo jeg har jo det noen ganger når jeg har vært på sykehus). Håper jeg aldri må det.
    Ha en flott helg med mat!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke jeg har fått frem hvor deilig det er å faste. Sjelen og tankene får en pause, og det føles som du har en ørliten rus hele tiden. Ting som normalt irriterer eller provoserer preller bare av, og jeg har lyst å dra ut å trene etter jobb, det har jeg ALDRI ellers. Det handler ikke så mye om de kiloene, men å få ut slagg og dritt som ligger og lager guffe.

      Slett
  3. Flink du Tine! Faste i 10 dager er ikke for amatører.. Hva er massert broccoli? Al dente?

    SvarSlett
    Svar
    1. Massert brokoli, er når du deler brokolien i små biter legger dem i en pose og heller god olivenolje over. Et lite dryss urtesalt og litt sitron, så klemmer du sammen posen og masserer. Legg den i kjøleskapet til middagen dagen etter, så har du "kokt" al dente brokoli med alle enzymer og næringsstoffer intakt :) Prøv, det er kjempelett og kjempegodt :)

      Slett
    2. Takk for tips. Det visste jeg ikke. Hørtes godt ut.:)

      Slett
  4. Flinke Tine! Du har sterk vilje. Ja, jeg har prøvd å faste. Var litt opptatt av sånt en periode da jeg var på din alder. Men nå tenker jeg ikke på hva jeg spiste, bare spiser det jeg har lyst på. Inkludert meierismør og fløte i kaffen. Med utdanning innenfor ernæring skulle en tro jeg var litt "fornuftig", og det er nettopp det jeg er, syns jeg. Dette er jo opp til den enkelte!

    SvarSlett
  5. Wow, så fantastisk flink du er! Og det føles sikkert helt herlig. Jeg har mer enn nok med å klare å faste mellom måltidene.. ;);)

    SvarSlett