fredag 31. juli 2015

Bienes historie av Maja Lunde - i salg 10 august 2015!

Sommeren er over og bokhøsten er så smått igang. Jeg har vært så heldig og fått lese et forhåndseksemplar av Maja Lundes nye roman Bienes historie som utgis i august. 

Etter å ha lest Maja Lunde sin flotte ungdomsroman Battle, var det med stor forventning jeg startet på Bienes historie, som er en roman for voksne. Etter å ha lest denne med stor fascinasjon kan jeg ikke si annet, enn at dette er en historie som skiller seg ut.
Du kan trygt lese omtalen min, uten å være redd for at jeg røper for mye!

Forlagets presentasjon av handlingen:
William er en melankolsk biolog og frøhandler i England i 1852. Han setter seg fore å bygge en helt ny type bikube som skal gi både ham selv og hans barn ære og berømmelse. George er birøkter i USA i 2007 og kjemper i motbakke, men han håper sønnen kan bli gårdens redning. Tao arbeider med håndpollinering i et fremtidig Kina hvor biene har forsvunnet. Hun ønsker mer enn noe annet at sønnen skal få en utdannelse og et bedre liv enn henne selv.

"Bienes historie" skildrer menneskenes første spede forsøk på å holde bier, via dagens industrielle landbruk og til en fremtid hvor biene er døde. I bunnen ligger tre sterke historier om relasjoner mellom foreldre og barn, og om menneskenes sårbarhet.

 Bienes historie er en velskrevet og engasjerende roman, mer om bienes plass i det store bildet enn om biene selv. Tematikken er etterhvert velkjent, siden biedød er et problem forskerne har kjempet mot noen år nå. Vinklingen er unik, det at vi følger tre forskjellige hendelsesforløp med hundre år i mellom gjorde romanen veldig artig å lese.

Romanen begynner med slutten. Vi er i 2098 i Sichuan provinsen i Kina, hvor vi følger Tao og hennes familie, som lever i en verden preget av sult og maktesløshet. Dette er mange år etter den store "Kollapsen", som har ført med seg verdenskrig og fall av demokratiet. Myndighetene styrer de forskjellige fellesskapene ved hjelp av lokale komiteer. Det er ikke mange mennesker igjen, og de vi møter, arbeider lange dager med å håndpollinere.
Tao er gift med Kuan og sammen har de en liten gutt på 3 år som heter Wei-Wen. En dag forsvinner han for dem, og når de finner ham igjen har noe skjedd med ham. Myndighetene tar seg av ham, noe som fører til at Tao drar på en lang reise til Bejing for å finne ham igjen.
Beskrivelsene av hverdagen deres er vond å lese om, men når Tao kommer til Bejing tegner forfatteren et fantastisk bilde av en øde og fraflyttet by, uten strøm og fremkomstmidler. Besøket hennes på sykehuset berørte meg kraftig.

   Der ble jeg sittende, mens rommet mørknet. Følelsen av ensomhet traff meg så hardt at jeg gispet. Øyeblikket ble alt, øyeblikket ble en evighet. Meg, alene i en forlatt leilighet. Det var ingenting annet Jeg hadde mistet alt. Selv pengene var borte. 
   Det nye barnet... hvem ville det vært? En gutt til? En jente? Lik meg? Kantete, rolig, i utkanten av flokken... Jeg ville aldri bli kjent med dette barnet. Jeg hadde ofret det, og ingenting var igjen. Livet stoppet her. 

I 2007 er vi i Ohio og vi blir kjent med George. Han er gift med Emma og de har sønnen Tom sammen. I begynnelsen lever George og familien godt av de 324 bikubene de administrerer. Her er fokus på forholdet far - sønn, og spenningen mellom dem som ligger i om Tom kommer til å overta gården eller ikke. Tom går på college og vil heller studere enn å drive birøkt. Han kommuniserer dårlig med faren mens moren pusler rundt ham som om  han var en baby.
Emma maser om å gi opp alt sammen og flytte til Florida, noe George ikke har lyst til i det hele tatt.
Dette er året hvor den såkalte Colony Collapse Disorder først finner sted, og familieforholdene og levegrunnlaget til familien Savage får seg en skikkelig utfordring.

155 år før dette igjen er vi i Hertfordshire i England. William ligger til sengs, rammet av en melankoli som gjør ham ute av stand til å forlate sengen. Naturvitenskap er det som ligger hans hjerte nærmest, men etter å ha blitt sviktet av sin mentor Rahm, har han mistet inspirasjonen og livsgnisten. Hans blomstrende frøhandel har familien etterhvert måtte stenge, tjenerne er sagt opp, og nå skaffer de seg mat ved å krite. Hans kone og 7 døtre går ham på nervene, sønnen Edmund er den eneste han er interessert i å samtale med, bare så synd at han ikke vil snakke med sin far.
Også i denne historien er det forhold mellom far og sønn (og også mentor) som er tema. Vi er fremdeles i en tid hvor døtre kun skal giftes bort, og William er lite lydhør når hans eldste datter Charlotte viser at hun har i seg, det sønnen Edmund ikke har.

***********

De tre historiene har hvert sitt hendelsesforløp, og det er bare helt mot slutten at koblingen mellom dem blir gjort. Kapitlene er korte, men godt merket, så det føltes nesten så jeg leste tre bøker på en gang. Det var ikke vanskelig å følge med, og alle tre historiene var like interessante, selv om jeg merket meg at jeg noterte mye mindre på den fra 1852. Etter romanen var ferdiglest måtte jeg også bla tilbake for å se hvordan akkurat denne delen sluttet.

Bienes historie er en roman om skyldfølelse og mot, om kampen for å få være seg selv i en verden hvor føringer er lagt for livet ditt allerede før du er født.

Gjennomgangstema er bier, og den delen var veldig lærerik, men du trenger ikke være det spor interessert i insekter for å like denne romanen, som jeg anbefaler på det varmeste!

Jeg har lest flere romaner om bier i år, Zweet og Biene


Forlag: Aschehoug
Utgis: 10 august 2015
Sider: 455
Kilde: Forhåndseksemplar


11 kommentarer:

  1. For en flott omtale, Tine! Jeg har allerede notert meg boken og kommer nok til å kjøpe den i løpet av høsten en gang tenker jeg. Virker som en veldig interessant roman.Du er heldig som får lese bøkene lenge før de kommer ut :-) Det kom et solgløtt i sted og da var jeg ikke sen med å sette meg ut for en stakket stund. Williams boken virker interessant foreløpig, litt sånn Western-preget og det er ikke meg i mot det. Ha en fin helg, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord. Romanen er kjempebra, og siden jeg allerede hadde et godt øye til forfatteren, pustet jeg lettet ut da jeg så at hun skriver like bra for voksne som for ungdom.
      Jeg satt også ute en halv time i ettermiddag, vi må suge til oss den sommeren som kommer innom.

      Slett
  2. Det må vi, likte Battle jeg også så denne SKAL få med meg! Nå er det Blinkfestivalen på tv-skjermen her.Kjekt med en liten dose skirenn midt på sommeren!

    SvarSlett
  3. Det er innlysende at jeg som faktisk pusler med egne bier og bikuber må lese denne! Til tross for en forholdsvis kald og stusselig sommer, ser det ut til å bli en veldig god honningsesong!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du bievenner selv, kommer du til å elske denne boken. Her får du litt historie, litt samtid og en skildring av hvor skrekkelig verden kan bli uten biene. Gled deg!

      Slett
  4. Spennende omtale av en bok jeg også har liggende på vent! På grunn av din omtale fikk jeg nå utrolig lyst til å lese boka!

    SvarSlett
  5. Flott omtale, Tine - du har tatt med noe viktig fra innholdet som jeg ikke har fått med i min omtale, jeg linker til din.....

    SvarSlett
  6. Så flott omtale! Må vel notere meg denne boka også da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, håper den faller i smak hos deg også, den gjorde nok inntrykk på meg til at den har hengt i hos meg siden jeg leste den.

      Slett
  7. Takk for kommentaren din, og flott anmeldelse! Som du sier så trenger ein ikkje å ha interesse for bier for å lese denne for det er like mykje historier om menneskelege relasjoner. God helg, Tine!

    SvarSlett
  8. For en flott omtale! Jeg har akkurat lest boka, og den beveget meg! Ikke bare de sterke historiene i boka, men historien i meg - hvem er vel jeg og hvordan tar jeg vare på det forvalteransvar som er gitt meg? *tarmegselvinakken* Ha en glad dag, Tine!

    SvarSlett