tirsdag 21. juni 2016

Også dette går over av Milena Busquets

Milena Busquets er født i Barcelona. Hun har en grad i arkeologi, men har jobbet i familiens og senere sitt eget forlag. Ved siden av å være forfatter oversetter hun bøker til spansk. Også dette går over er solgt til over 30 land, og tronet lenge på bestselgerlistene i Spania, da den kom ut i fjor. Jeg likte boken veldig godt, og anbefaler den gjerne videre.

Fra bakpå boken:
Det er sommer, og Blanca har nettopp mistet moren sin. Midt i sorgen tar hun på et innfall barn, venninner og eksmenn med seg til familiens gamle sommerhus i Cadaqués, det katalanske motstykket til St. Tropez. Sin gifte elsker får hun også med seg til kysten. I løpet av noen intense dager presser både minnene om den kompliserte moren og det høyst levende, og komplekse, livet seg på.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2015/på norsk 2016
Sider: 215
Kilde: Leseeksemplar

Også dette går over er en av de sjeldne bøkene hvor skrivekunsten og språket står i høysetet. Forfatteren skriver nydelig, men den utålmodige leser som forventer action, kan bli skuffet.

Jeg verdsetter kroppen min enormt høyt. Den er asymmetrisk, myk, knoklete, uperfekt og disharmonisk, og jeg skjemmer den bort, beføler den, gir den alt den vil ha, blir med dit den vil, adlyder den føyelig og motsier den aldri. Den er det motsatte av et tempel. Jeg har prøvd, prøver, uten særlig gjennomslag, å gjøre hodet mitt til et tempel, men kroppen burde alltid forbli en fornøyelsespark.

Historien handler om Blanca som heller ville dødd sammen med moren, enn å leve videre uten henne. Til tross for dette mollstemte utgangspunktet er det ingenting dystert over handlingen. I tilbakeblikk, og i gjenfortellinger blir vi kjent med Blanca og ikke minst hennes elskede mor.

Romanen er lett å lese og fornøyelig til tross for at det for det meste består av personskildringer. Blanca omgir seg med mange menn, de elsker henne og hun elsker dem, like mye som hun elsker seg selv. Handlingen byr ikke på andre spenningsmomenter enn en ukjent mann i morens begravelse som siden dukker opp igjen flere ganger. Selv om det ikke skjer så mye i form av direkte handling, får leseren et bilde av Blanca og vennene hennes og livet de lever, som kan tas til ettertanke.

Er du klar for litt sommerlig lesning, uten for mye "styr" så er Milena Busquets nye roman midt i blinken for deg! 

7 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en fin bok, samtidig som jeg kjenner at enkelte deler "skremmer" meg vekk. Som at det meste består av personskildringer. Jeg ser du sier det er bra, men jeg har opplevd at det kan bli for mye av det. Kanskje jeg trenger litt mer "styr" :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Action og litt "styr" er et must for at jeg skal gi en bok høyt score. Denne var dypfølt og fin, men siden den helt mangler nerve, ble det bare en firer fra meg.

      Slett
  2. Bra sommerlektyre dette, skjønner jeg. Har så mange bøker liggende nå, og la inn en lengre liste til blioteket i går, så her blir det ingen typiske sommerbøker på en stund. Det er blitt mye krim i det siste, og flere kommer. Egentlig fikk jeg lyst til å lese en søt kjærlighetsroman nå!
    Ha en fin uke med flotte fjellturer! Jeg hinker rundt med skinne noen uker enda, så her blir det lite trim!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du hadde glede av utenlandstur selv med foten i fatle. Krim er nedvurdert, jeg leser mye mindre krim nå enn jeg gjorde, men den jeg holder på med nå imponerte meg fra første side :)

      Slett
  3. Dette er året mitt for tunge bøker kjenner jeg. Prøvde meg på lett sommerlektyre her tidligere idag faktisk, men jeg trenger som Astrid-Terese mer styr og mer motstand nå. Jeg sluttet å jobbe 31.12.15. Der ligger garantert årsaken. Topplokket mitt er vant til å vurdere og analysere, dermed blir lettleste bøker de tyngste jeg begir meg ut på. Har tatt opp igjen Canada-studiene mine, og er kommet til modernistene - de lyriske, så plutselig skal du se at jeg prøver meg på denne likevel. Jeg har ikke lest ei eneste bok fra Spania i år, og målsetninger spøker man ikke med :) Kort var den også. Et godt salgsargument!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spansk og kort er gode argumenter. Tror ikke du vil angre på denne :) Heldige du som har fått et avbrekk i hverdagen, som varer så pass lenge.

      Slett
    2. (Vurderer seriøst å "pensjonere" meg for godt og studere istedenfor, men da nettstudier. Blir en del reising med sambo framover, så jeg kan ikke binde meg til fysisk skole/jobb. Ja jeg er heldig.)

      Slett