onsdag 1. juni 2016

Seanse - urfremføring i Grieghallen i dag av ny norsk musikal

Det er Festspill i Bergen om dagen, og kulturkjerringene menger seg med fiffen. Etter å ha sett Direktøren for det hele på DnS og hørt Lise Davidsen i Håkonshallen, var det i kveld tid for urfremføring av Zwarts nye musikal. Det var konsertversjonen vi skulle få se, men sannelig hadde de lagt seg i selen for at publikum skulle få en anelse om hvordan musikalen kommer til å bli.


Etter gårsdagens møte med Harald Zwart var jeg spent på hva Harald, Veslemøy Ruud Zwart og musikerparet Karoline Kruger og Sigvart Dagsland har fått til.

I Grieghallen var det høy sigarføring i kveld, en god slump av byens kjendiser hadde funnet veien hit, og publikum hadde pyntet seg litt mer enn vanlig i anledning Festspillene. Kulturkjerringene koste seg, men var for en gangs skyld ikke samstemte i sin dom over musikalen. Siden dette er min blogg, forfekter jeg mitt syn som den eneste sannhet og gir uttrykk for min begeistring. Ja, jeg hadde reist til Broadway for å se det, men går det an å be om London?

Den amerikanske besetningen som var med så for meg ut som profesjonelle sangere, og Karoline og Sigvart passet godt inn i dette selskapet. Sangene var varierte, og passer godt inn i sjangeren de skal fremføres i.



Handlingen i Sèance er bygget på faktiske hendelser i Norge i 1934. Norgeshistoriens mest omtalte kriminalmysterie fant sted i nabolaget hvor Harald Zwart vokste opp. Sommerboligen til Ingeborg Køber på Hankø, var på 30-tallet hovedsete for utallige spiritistiske seanser, noe som har inspirert de ansvarlige til å skrive musikalen.

Ingeborg Køber var et av Norges mest kjente medium, og ble i 1934 anklaget for å ha planlagt og gjennomført drukningen av sin egen far, etter å ha forutsagt hans død i en spiritistisk seanse. Saken fikk store overskrifter fordi både jus, akademia, kirke og vitenskap utfordret hverandres verdisyn; å tro eller ikke tro på det overnaturlige, og på om det er mulig å kommunisere fra et liv etter døden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar