mandag 9. januar 2017

Naboparet av Shari Lapena

Naboparet er canadiske Shari Lapena sin romandebut. Hun har arbeidet som advokat og engelsklærer før hun begynte å skrive på heltid. Det hun har fått til mellom disse permene er absolutt på høyde når det gjelder psykologisk thriller.

Fra bakpå boken:
Barnevakten avlyser i siste liten, og Anne og Marco lar sin seks måneder gamle datter, Cora, ligge hjemme og sove mens de går til naboene i huset ved siden av for å spise middag. De har med seg babycall og veksler på å gå hjem og se til henne hver halvtime.
Likevel, da de kommer hjem på slutten av kvelden, står døren på gløtt, og Cora er borte … Hva har skjedd? Hvem kan stå bak? Anne og Marco begynner å grave i hverandres historier.

Vet de alt om hverandre? Kjenner de familiene sine, vennene? Og hva vet vi om naboene våre?

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2017
Sider: 336
Kilde: Leseeks

Naboparet er en skikkelig spennende thriller, som avdekker nye overraskende detaljer i små drypp gjennom hele handlingen. Selv tenkte jeg "dette har jeg lest før", da jeg først leste bakpå boken, men de ordene måtte jeg ete i meg, for en mer velskrevet psykologisk thriller skal du lete lenge etter.

Det er ikke til å legge skjul på at Anne var den karakteren jeg ble mest glad i, men alle karakterene var godt skildret og absolutt troverdig.

Historien tar oss med inn i dypet av menneskesinnet hvor vi gjemmer våre mest nedrige følelser. Hvor kynisk er det lov å være, når ens ektefelle står igjen alene? Hva skal en tro, når en ikke tror på sin egen fornuftige indre stemme?

Denne boken leser du fort, for den er vanskelig å legge fra seg. Ikke tror du har øynet løsningen før helt mot slutten, selv om en åpenbar løsning ligger opp i dagen ganske tidlig. 

God lesning!

4 kommentarer:

  1. Boken har jeg liggende sammen med den bitte lille sokken og den skal leses om ikke så lenge. Kjekt å prøve seg på litt krim/ thrillere innimellom. Ønsker deg en fin kveld, Tine:-)

    P.s. Du kan låne både Um sakne og Houm boken av meg, om det er kø på den på biblioteket mener jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan glede deg til denne :) Um sakne ligger og venter på meg på biblioteket, men kanskje jeg vil låne Houm av deg, den var det kø på. Har to liggende for retur :)

      Slett
  2. Oppdaget i dag at du har lest denne boka også. Jeg har akkurat lest den, og slike psykologiske thrillere elsker jeg! Lager blogginnlegg nå. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne var bra, gleder meg til å lese hva du skriver om boken. God søndag selv!

      Slett