torsdag 2. februar 2017

Drømmenes land av Vidar Sundstøl

Det var Berits spennende innlegg på bloggen Bøker & bokhyller som minnet meg på Minesota-trilogien, og siden jeg skulle ut på tur i grålysningen på søndag stakk jeg først innom bokhandelen som alltid er åpen ☺

Forlagets introduksjon:
Den norskættede politimannen Lance Hansen finner en ung norsk turist brutalt slått i hjel ved bredden av Lake Superior i USA. Eirik Nyland fra KRIPOS blir sendt fra Norge for å bistå i saken. Kort tid etter kommer Lance på sporet av det han mener må være et mord begått på nøyaktig samme sted, men over hundre år tidligere, og som involverer hans egen slekt fra Halsnøy på Vestlandet. Etter hvert viser det seg at familien hans også er involvert i mordet på den norske turisten, og Lance er til slutt overbevist om at han vet hvem morderen er.

Drømmenes land er den første av bøkene i Minesota-trilogien, en serie sanselige historier fra den villeste utmark i nordområdene i USA. Når jeg kaller den sanselig mener jeg at du virkelig føler deg kald på beina, som den ensomste i verden, langt fra folk, og i ett med naturen - noe annet ville vært rart når man ferdes i området rundt Lake Superior.

Hovedpersonen Lance er parkranger, men også veldig opptatt av lokalhistorie. Samtidig som vi lærer hans familie å kjenne, tar vi pulsen på de barske forholdene disse menneskene lever under, og ikke minst levde under for over hundre år siden.

Dette er en krim, men hovedfokus ligger egentlig ikke på oppklaringen av mordet av den norske gutten. Normalt sett liker jeg ikke at krimhistorien vandrer så veldig langt vekk fra selve etterforskningen, men her var jeg mye mer opptatt av å høre om hverdagen til menneskene nær Lake Superior, og hvordan de forholder seg til hverandre, og ikke minst historien til indianerne.

Lance Hansen er en karakter jeg gjerne vil bli bedre kjent med. Jeg lot meg sjarmere av hans tilbaketrukne men vinnende vesen, og tok meg i å drømme om å padle på verdens største innsjø.

Ivar Nergaard leste, som alltid forbilledlig og jeg gleder meg til å lytte meg gjennom De døde og Ravnene også.

Utgitt: 2009
Lyttetid: 9 timer
Kilde: Kjøpt selv

5 kommentarer:

  1. Phhahh... denne har jeg hatt liggende lenge, men ikke fått lest. Da jeg så du skrev at Ivar Nergaard har lest inn boka, så tenkte jeg å lytte til den istedenfor. But alas, ingen Sundstøl på Storytel :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at du også er fan av Nergaard som innleser :) Godt med et spark bak av og til. Handlingen er jo lagt til et sted så tett på Canadas grense som det er mulig å komme, så dette må være midt i blinken for deg :)

      Slett
    2. Burde være midt i blinken her jeg sitter midt i villmarka, men boka ligger selvfølgelig hjemme... Ikke akkurat den jeg finner på biblioteket her heller, så kunne jeg lest den som en av Off-The-Shelf bøkene denne måneden. Jeg klarte tre i januar, og har med meg seks til. Men ikke Sundstøl.

      Slett
  2. Jeg prøvde meg på denne trilogien for flere år siden, men ga opp. Tror det var noe med miljøet som ikke fenget meg. Kanskje jeg skulle lytte, ikke lese?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne traff meg midt i hjertet da jeg gikk tur i villmarken på søndag :)

      Slett