mandag 2. oktober 2017

Melk og honning - poesi av Rupi Kaur

Det er alltid spennende å lese bøker som blir presentert som bestselgere, men siden Rupi Kaur sin diktsamling har lagt 37 uker på bestselgerlistene i Amerika, og var tilbake som nummer 1 igjen i uke 36, så må det jo være noe der som fenger leserne.

Forlaget presenterer:
Melk og honning er bokfenomenet som har fått unge kvinner over hele verden til å lese poesi. Stjerneskuddet Rupi Kaur treffer leserne rett i hjertet med sine enkle poetiske tekster basert på egne erfaringer. Hun skriver både om den dypeste smerte og den største kjærlighet, og med et tydelig ønske om å sette ord på den kvinnelige erfaringen. Mange av diktene ledsages av Kaurs vakre illustrasjoner.
Forlag: Kagge
Utgitt: 2017
Sider: 
Kilde: Leseeks

Dette er en diktsamling som traff noe i meg. Jeg har lest den og lest i den, flere ganger, så på den måten skiller leseopplevelsen seg ut fra andre diktsamlinger jeg har lest. Dette er rå hverdagspoesi på sitt beste, lett for leseren å kjenne seg igjen i.

Samlingen er delt i fire deler som har overskriftene: smerten, kjærligheten, bruddet og helbredelsen. Titlene forbereder leseren på det som skal komme, og setter stemning for videre lesning.

når moren min åpner munnen
for å føre en samtale ved middagsbordet
dytter faren min ordet hysj
mellom leppene hennes og ber henne om 
aldri å snakke med munnen full
det er slik kvinnene i familien min 
lærte seg å leve med munnen lukket

Smerten er til å ta og føle på i dette diktet, noe annet er det med det neste som oser av kjærlighet.

jeg hadde løyet hvis jeg sa 
at du gjør meg målløs
sannheten er at du gjør 
tunga mi så svak at den glemmer
hvilket språk den skal snakke


Bruddet et det største kapitlet og også det som hadde de sterkeste diktene. For meg som, (bank i bordet!) ikke har erfaringer fra denne delen av livet, ble det allikevel ikke det kapitlet jeg satte mest pris på.


jeg måtte dra
jeg var lei av
å la deg
få meg til å føle meg
noe mindre 
enn hel


I kapitlet med navn helbredelsen fant jeg flere dikt om ensomhet, og selv om jeg ikke kjenner meg ensom, men trives i mitt eget selskap, appellerte disse diktene til meg.


forelsk deg
i ensomheten din


I mine øyne er Melk og honning poesi av høy kvalitet. Diktene er folkelige og spiller på de fleste strenger med sitt hverdagslige språk. Anbefales gjerne videre, også til de som normalt ikke leser dikt.

4 kommentarer:

  1. JAA,så glad for at du likte denne,Tine!Mange av disse diktene traff noe hos meg også,og kanskje ofte de korte diktene av en eller annen grunn. Hun kommer ut med ny bok nå i oktober,på engelsk som jeg kunne tenke meg å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja dette var gode greier :) Skal se etter den nye boken hennes når jeg er i England i helgen :)

      Slett
  2. Jeg leser ikke mye poesi, men jeg elsker denne boka. En av mine favoritter:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, det er vel akkurat sånne som oss denne boken passer for :)

      Slett