tirsdag 27. februar 2018

En fremmed i huset av Shari Lapena

Likte du Shari Lapenas debutroman Naboparet, så kommer du til å elske En fremmed i huset! Har du lyst å høre/lese en bok som sluker all din oppmerksomhet så er dette et godt valg.

Forlaget om boken:
Hvor godt kjenner du den du bor med?

Karen og Tom er lykkelig nygift. De bor i et fint hus, og selv om de ønsker seg barn, har de foreløpig friheten til å gjøre hva de vil. Men en dag er ikke Karen der da Tom kommer hjem fra jobb. Bilen hennes er borte, men døren er ulåst og både lommebok og mobil ligger igjen.
Etter en stund kommer politiet på døren og forteller at hans kone er på sykehus. Hun har vært med i en trafikkulykke i en veldig frynsete del av byen.

Karen har sluppet unna ulykken med noen få skrammer, men hun husker ingenting. Ikke hva hun gjorde eller hvorfor hun befant seg i det skumle strøket. Da hun kommer hjem, merker hun at ikke alt er som det skal være. Noen har vært i huset deres. Politiet tror ikke på henne, de tror hun prøver å skjule noe.

Det er umulig å si noe om handlingen uten å røpe for mye av plott og løsning, så skildringen til forlaget for stå som handlingsreferat. Shari Lapena har greid det kunststykke å levere en andrebok som overgår brakdebuten. Hun holder meg fengslet fra første til siste minutt, med en historie som vrir og vender på seg akkurat til rett tid.

Lapena er god på karakterer, og igjen greier hun å skrive frem hovedpersoner du ikke helt vet hvor du har. Etterforskerne som blir involvert er hyggelige, og advokaten er en real kar, i Lapenas historier trenger man ikke drittsekker for å holde på oppmerksomheten. Egentlig helt uten å bruke frampek, sniker hun inn overraskelser i handlingen som snur helt opp ned på det du tror og forventer skal skje.

Her er et par små sidehistorier som raskt blir innlemmet i hovedhandlingen, og noe av det som gjorde inntrykk på meg, var ungdommene som ranet liket de fant i den nedlagte restauranten, og fortvilelsen som Karens mann Tom, begynner å kjenne på. Man er egentlig aldri helt sikker på hva som er sant, og om historien vil endre seg etterhvert.

Innleser Silje Storstein er en av mine favoritter, og også denne historien leser hun helt perfekt. Lydboken jeg hører etter denne er også lest av Silje, og overgangen til en helt annen type bok, var helt uproblematisk, noe som jeg ser som et godt tegn. 



Utgitt: 2018
Spilletid: 7:42
Kilde: Lytteeksemplar

4 kommentarer:

  1. Lurte på hvorfor denne hørtes så kjent ut.. før jeg innså at dette var lydboka jeg hatet så intens.. for bare noen bøker siden. Hatet intenst. Har ikke ord for hvor dårlig og overtydlig jeg syntes den var, selv om det sikkert er basert på forventninger om twists and turns. Har vært på psyk.thriller.bølgen i vinter, og da blir man etterhvert litt overkritisk.
    Hørte ei jeg likte godt da. The Wife Between. Splitter ny. Vedder frokosten på at den blir oversatt, ihvertfall siden denne ble, har sikkert mest å gjøre med at hennes forrige var en suksess.(ikke lest) Har du lest den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hatet du denne? leste du ferdig? Jeg har lest Naboparet og likte den godt, men denne hakket bedre :) Syntes ikke den staver det ut, og "løsningen" så jeg ikke komme.
      Skal følge med på om "Kona imellom" kommer i nærmeste fremtid :)

      Slett
    2. Leste ferdig. Eller hørte ferdig. På engelsk. Kan jo selvfølgelig hende at innleserne ødela, men tror nok årsaken er at den havnet i skvis mellom lignende bøker jeg bare likte MYE bedre. Wife in between som nevnt og også Anatomy of a Scandal (ikke så twisty men om voldekt, #metooo). Can't win them all.

      Hadde egentlig tenkt å prøve meg på Naboparet, men hvis du likte denne bedre setter jeg den på (evig) vent. Pst. Fantastisk Berlinbilder..

      Slett
  2. Ser dere har ulikt syn på denne - skal gi den en sjanse. Må bare lytte ferdig Levi Henriksen først. (Den var i hvert fall bedre enn ventet)

    SvarSlett