søndag 23. april 2017

I dag er det Verdens bokdag - og 401 år siden Shakespeare døde

I april har jeg vært 17 dager på tur med denne artige gjengen, og jeg tror sannelig jeg har fått smittet dem litt med min iver etter å dypdykke i litteraturens verden. Det hjalp også at jeg hadde kofferten full av bøker, et litt spørrende, blikk på meg og vips hadde de en bok i hånden 😈


For å markere bokens rolle i samfunnet, opprettet FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon i 1995 FN-dagen Verdens bok- og opphavsrettsdag (også kalt verdens bokdag). Lesere i Norge har feiret Verdens bokdag siden 1997, så her på berget kan vi feire 20 års jubileum i dag. Dagen blir markert av bokhandlere, bibliotek og skoler i hele landet, hvor boken som uttrykksform, for språklig og kulturelt mangfold, for utdannelse og for kommunikasjon blir gjort stas på.

Verdens bokdag baserer seg på en gammel tradisjon fra Barcelona, hvor man hvert år på samme dag setter byen i bokens tegn. Datoen har symbolverdi da både Cervantes, Shakespeare og Garcilaso de la Vega døde på denne dagen i 1616. I dag er flere enn hundre land med å feire denne dagen!

Bøkene som ligger på mitt bord akkurat nå, en er lest de fire andre skal jeg ta fatt på
Leseopplevelse for bare få dager siden - sukk......

Selv sitter jeg nå hjemme og betrakter snøen som laver ned ute, så det er en fin dag til å lese ferdig en krim, begynne på en ny bok og rydde litt i hyllene. Håper du også har en fin dag i bokens tegn, kanskje noen av bloggvennene mine skal gjøre et stunt på bloggen i anledning dagen? jeg følger spent med 😊 

4 kommentarer:

  1. Jeg synes vi skulle feire dagen som i Barcelona. Gjerne gå og banke på til naboen med en bok :-) Det hadde fått spredd litt bøker rundt omkring, og kanskje nådd noen nye lesere?
    Jeg leser til eksamen. Akkurat nå går det i økonomi. Men jeg måtte ha en liten bloggpause. Og en kopp kaffe :-)
    Men så må jeg konsentrere meg litt! Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der sier du noe, men sånne "stunt" gjør jeg jevnt og trutt. Er fornøyd med "misjoneringen" i ferien. Kos deg med skolebøkene!

      Slett
  2. Jeg bytter gjerne ut snøen men solen og stranden på bildet ditt over. Selv om det er opplett akkurat nå da (gi det fem minutter du, så snør det igjen, bare vent å se). Bokdag er kos, og perfekt unskyldning til å lese bok (eller blogge om at en skal lese bok). Og med dårlig vær vil hunden ikke ut på tur, så da er det egentlig win win for meg.

    Selv om jeg heller ville vært på en strand med 25 grader, sol, og en paraplydrink for hånden altså. Men som Bergenser har jeg lært å ta det været jeg får, og være glad det ikke er full storm og ruskevær 11 av 12 måneder i året.

    SvarSlett
  3. Jeg har tilbragt dagen ute i solen og avslutter den inne med en bok. Jeg prøver å smitte både familie, venner og kolleger med gode leseopplevelser:)

    SvarSlett