onsdag 12. juli 2017

Reisebrev fra årets sommerferie på Island - del I

Ri ri på islandshest, ri til øst og ri til vest, - ja det er ikke tvil om at vi er på Island
Vi har lenge drømt om å besøke Island, og siden vi fikk 2 uker med sol og sommer i april i år, fant vi ut at dette ble det riktige året å tilbringe sommerferien med fuktig værtype og 13 varmegrader. Vi var så heldige å få selskap av min mamma og pappa, som har hatt den samme drømmen som oss.
I Reykjavik plukket vi opp leiebilen og fant leiligheten, som vi har som utgangspunkt for ekskursjonene våre, rundt i landet.

Dag 1 tilbakela vi strekningen Reykavik - Vik, en tradisjonell rute på den sørlige delen av Island. Med litt omveier ble det i underkant av 200 km å kjøre en vei, så turen tok sin tid, men det var vel verdt all kjøringen, for det vi fikk oppleve er virkelig å skrive hjem om!

Stikkord: Stokkseyri - Seljalandsfoss - Skògafoss - Dyrhòlaey - Reynisdragar

Den første delen av ruten er mye flatland, noe som forbauset oss alle. Etter en drøy halvtime jublet vi over å se, og lukte Island på sitt mest karakteristiske: det luktet fis, og røyksøyler sto ut av bakken! Vi stoppet i Selfoss og drakk kaffe, og når vi ankom Stokkseyri fikk vi oss en fin spasertur på en voll med utsikt til havet. Bebyggelsen besto av små hus satt sammen av malte bølgeblikkplater, men det var koselig på en litt røff måte.

Husene i Stokkseyri var nesten alle bygget av bølgeblikk, og malt i muntre farger
Det var godt å hvile seg litt etter promenaden langs stranden

Et bokbytteskap fant vi også, med masse svenske bøker i
Neste stopp ble Seljalandsfoss, et imponerende stykke natur, med flere fosser. Den største var det mulig å gå bak, noe som dynket Frode og meg til skinnet, men solen skinte og vi tørket fort opp igjen. Her var det mange turmuligheter, og vi gikk videre bortover til "nabofossen" som drønner ned i en hule i fjellet. Her var det mulig for de som er lett på foten, å trippe på noen stener i vannet inn til selve punktet hvor fossefallet treffer bakken, en fantastisk opplevelse!

En nydelig foss på en nydelig dag - og akkurat passe mange turister

Vi ble godt zoomet da de andre tok bilder av oss da vi var inni fossen
Her står vi inni hulen som fossen braser ned i
Herfra kjørte vi til Skògafoss, hvor de har laget en trapp med 429 trinn til toppen. Vel oppe var det mange muligheter for tur innover i fjellet, og vi valgte å følge den spennende elven oppover et stykke. På sletten nedenfor fossen campet det mange ungdommer, og vi menget oss med dem og spiste matpakkene våre, før vi kjørte videre mot Dyrhòlaey.

Trappene var lett å gå, så det er ingen unnskyldning for å bli igjen nede!

På toppen gikk vi videre oppover langs dette flotte elven

Før vi kom helt inn til klippene ved Dyrhòlaey tok vi en avstikker opp på et platå, hvor utsikten mot klippene er formidabel. Her er et fint fyrtårn på toppen, og utsikten ned sidene på klippene hvor tusenvis av fugler hekket var kjekt å få med seg. Herfra kan vi se den svarte stranden, som strekker seg kilometervis bortover, og noen flotte lavaformasjoner ute i sjøen. Jeg var ikke forberedt på det vi skulle få se da vi like etter kjørte ned til.....

Utsikten oppe fra platået er verdt den litt kronglete omveien

Reynisdragar. Woao!!! Dette er ikke bare en svart strand, jo sanden på stranden er svart, og de millioner små runde, myke, varme steinene er fascinerende, men har du sett for et fjell som ruver like bak stranden, og klippene og fuglene... Fjellet er helt unikt, "bygget opp" av steinstolper som er plassert i perfekt forhold til hverandre. Fjellet har en hule, hvor man kan gå langt innunder, og i fjellsidene hekker det masse fugler, også Lundefugl. Vi har vært på Runde, Lundefuglens hjemland, men der fikk vi ikke se disse artige fuglene. Her fløy de til og fra som små pingviner, med de flotte nebbene fulle av mat til ungene sine.

En liten del av fjellet

Googler du Reynisdragar vil du få se noen utrolig flotte bilder herfra!
Her kan du se den svarte sanden på stranden og de flotte klippene

Ikke på noen av disse stedene vi har besøkt i dag har vi blitt krevd for parkeringspenger, inngangspenger eller noe annen form for betaling. Det er litt turister omkring, men det er ikke plagsomt mye. Veiene vi har kjørt på i dag holder stort sett 90 grense (RV1) så de bortimot 400 kilometerne har gått som en lek.

Kvelden ble kort i leiligheten, da vi var slitne av mye sol, frisk luft og ikke minst inntrykk og opplevelser, så jeg var litt lattermild da jeg rett før sengetid dusjet i prompeluktende vann, en selsom opplevelse!

Begeistringen var stor over vårt første møte med Island, så det ble mange bilder og mye å dele. Det kommer flere reisebrev, men ikke et for dagen, det lover jeg ☺

1. Vel, om du har tid og lyst til et reisebrev om dagen, så skal jeg IKKE stoppe deg! Dette er mat for mons :-D

1. Ikke sett meg på idèer Eli, første dag på Island tok pusten fra meg. Siden jeg selv viste lite om hva jeg kunne forvente, og ble overrasket over både landskap, menneskene som er så hyggelige, det flotte været (som dessverre er borte) og mye annet, så er det greit å få tipset andre friluftsinteresserte og friskluftsinteresserte om dette "ferieparadiset". Som sagt, etter en dag med sol, nå venter visst 9 dager med regn :(

2. Kjempeflotte bilder. Jeg var der i januar og da tok alt seg veldig annerledes ut. Et spennende land og gleder meg til flere innlegg.

1. Tror vi var veldig heldig med vår første dag, nå er det tåke og regn, og de 12-13 gradene føles mye kaldere. I dag skal vi utforske Reykavik, og har funnet en kammerkorkonsert kl. 12, og diverse annet gøy :)