torsdag 17. mai 2018

Kalypso av Ingar Johnsrud

Kalypso er oppfølgeren til Wienerbrorskapet som kom ut i 2015. Debutromanen til Johnsrud fikk gode kritikker og jeg likte den også god, så hvorfor jeg ikke har lest Kalypso før nå, vet jeg ikke. I juni kommer den tredje boken i serien om Fredrik Beier, Korset heter den, og etter å ha lest Kalypso gleder jeg meg til juni!

Forlaget om boken:
På et sykehus i Oslo våkner politietterforsker Fredrik Beier langsomt til live. Han husker ingenting fra kvelden som førte ham hit. Ved en villa på byens beste vestkant bor en barnløs, gammel enke, og postmannen reagerer på at hun ikke lenger tar inn avisen. Beiers kollega, Kafa Iqbal, tar seg inn i boligen, men enken er forsvunnet. Et overvektig mannslik ligger derimot i trappen - denne mannen finnes ikke i noen offisielle arkiver. Politiet finner snart en ny død kropp, og Fredrik og Kafa avslører at de to har en ting til felles.

Dette er en kriminalhistorie med flere fortellinger og tidsplan som flettes inn i hverandre. Det gjøres sømløst, og det er aldri vanskelig å følge med på handlingen.

Johnsruds karakterer skildres grundig men på en subtil måte, sånn at lytteren føler at det er gamle kjente som dukker opp. De har sine særegenheter men føles aldri karikert, og på denne måten blir historien både troverdig og veldig underholdende.

Handlingen tar oss med gjennom internasjonal politikk, spionasje med hemmelige agenter og mye hysj hysj. Det er etterforskningen av et drap som er rammefortellingen, men bakt inn i historien ligger historiske tilbakeblikk og mye mellommenneskelig dynamikk. Handlingen er finurlig satt sammen, med tilbakeblikk som hjelper oss å forstå beveggrunnene til enkelte av aktørene.

Kalypso er en særdeles velskrevet krim, med høyt tempo og mange spennende vendepunkter. Det er tydelig at Johnsrud har jobbet mye med språket før han har sluppet boken fra seg. Her følger spennende metaforer og ordspill hverandre uten at det blir platt og oppkonstruert, så det er en fryd for kresne lesere å lytte til. Denne boken hadde ikke et eneste kjedelig øyeblikk, relasjonene karakterene i mellom er godt skildret, og gjort på en sånn måte at det ikke tar brodden av verken tempo eller den jevnt høye spenningen.

Ivar Nergaard leser på glimrende vis, som han alltid gjør, og det er med glede jeg ser at det er han som leser inn Korset som kommer ut i juni - jeg gleder meg!


Utgitt: 2016
Spilletid: 12:10
Kilde: Kjøpt selv

4 kommentarer:

  1. Høres ut til å være en spennende bok. Er på hytta denne uka, og har tatt med meg et lite utvalg bøker, som jeg kanskje får tid til å lese litt av! Herlig vær og uteliv frister faktisk mer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vær kan gjøre underverker med oss nordmenn, nyt det og hagen så lenge det går an. Jeg har reist til London uten lydbok, og priser meg lykkelig, for så mange inntrykk og opplevelser jeg har hatt denne gangen har jeg aldri hatt før.

      Slett
  2. Denne fikk toppkarakter av meg også :-)
    Gleder meg til neste bok som kommer ganske snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, ligger i startgropen til neste jeg også :)

      Slett