søndag 10. februar 2013

Smakebit på søndag: Tråden av Victoria Hislop

Victoria Hilsops nyeste roman Tråden, utspiller seg i Hellas. Vi er i Thessaloniki, Hellas nest største by, hvor der er like mange kristne, muslimer og jøder som lever i fred og fordragelighet. Historien starter i 1917, da byen opplever en stor brann. En liten gutt, Dimitri blir født denne dagen, og det er han som forteller familiehistorien sin, til sitt barnebarn.
Videre blir vi tatt med til 1922 til Smyrna i Tyrkia, hvor onkel Leonidas, som har kjempet på den greske siden, opplever slutten på krigen i Tyrkia. Her oppstår det også en stor bybrann, og mange tusen mennesker blir fraktet i båter til de greske øyene og fastlandet. Vi blir kjent med Katerina som kommer bort fra sin mor, som kommer med en båt til Athen, mens hun selv havner på øya Mytilini. Her bor hun i flyktningeleir sammen med en snill dame og hennes døtre.
I 1923 blir det inngått en traktat mellom Hellas og Tyrkia, om utveksling av flyktninger. Muslimer ble flyttet fra Hellas til Tyrkia, mens i løpet av det neste året ble 1,5 millioner grekere fraktet fra Tyrkia til Hellas. Dette skulle få store konsekvenser for Hellas.
Katerina blir værende hos Eugenia og døtrene og de klarer å skape seg et liv i Thessaloniki. Årene går og andre verdenskrig bryter ut. I 1942 frakter tyskerne en femtedel av befolkningen ut av byen med tog, og bybildet blir atter en gang forandret drastisk. Katerina står nå uten arbeid siden hun har arbeidet hos den jødiske familien Moreno som syerske, men får en symaskin og oppdrag fra facisten Komninos, faren til Dimitri.
Historien om familien gir romanen driv og spenning, mens de historiske hendelsene gjør den virkelig interessant å lese. For meg var her mye å lære. Jeg har jo alltid vist at Tyrkia har en gresk og en tyrkisk del, men aldri tenkt over hvorfor det er sånn.
Jeg gir Tråden en 6`er, og anbefaler den på det varmeste.
Smakebit fra slutten av boken som fikk mine tårer frem...

Dimitri småpratet med kona si mens han kledde av seg. 
"Så synd at han ikke lever", sa han. "Det ville vært så hyggelig hvis du også kunne truffet ham". 
Katerina leste brevet en gang til også opp på ham. "Det tror jeg at jeg har gjort, Dimitri", hvisket hun. "Jeg tror jeg har møtt ham."
Fler flotte smakebiter finner du via bloggen Flukten fra virkeligheten

14 kommentarer:

  1. Åh,denne ser jeg virkelig frem til å lese!Har hatt den liggende på vent veldig lenge, så kanskje i løpet av denne måneden? Takk for fin smakebit:-)

    SvarSlett
  2. Ja, denne må jeg lese. Har lest Øya,og har Hjemkomsten i bokhylla (ulest, da den fikk dårlig kritikk) Ellers ønsker jeg deg en fin dag,. med kakespising(?) og VM-titting(?).

    SvarSlett
  3. Det låter som en bok jag hade tyckt om.

    SvarSlett
  4. Fikk denne boken på bokbloggertreffet og gleder meg til å lese den : ) Liker godt bakteppet for historien.

    Takk for fin smakebit og beskrivelse av boken : )

    Riktig god fastelaven : )

    SvarSlett
  5. Dette høres ut som en bok jeg hadde likt :) Takk for smakebiten! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
  6. Det er spennende å lese romaner som har så mye historie, og jeg kunne godt tenke meg å lese om hvorfor Tyrkia er delt som det er. Takk for smakebit og anbefaling, ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
  7. Har jo denne liggende, hvorfor har jeg ikke lest den?:) Nå må jeg greve den frem skjønner jeg:) Vakker smakebit!:) Gleder meg til å lære litt om Tyrkia og Hellas:) Kos deg på denne søndagen!:)

    SvarSlett
  8. Har ikkje lest Hislop enno, men trur at eg kjem til å lika bøkene hennar..? Greitt å få ein påminning, takk skal du ha.

    SvarSlett
  9. Terningkast 6 og en så rørende smakebit. Jeg tror nok jeg kan like Hislops bøker :) Jeg har en stående her i hyllen som jeg kjøpte på boksalg på biblioteket for 5 kroner, et skikkelig kupp.

    SvarSlett
  10. Tack för smakbiten. Det låter som en mycket intressant bok.

    SvarSlett
  11. Jeg likte denne godt. Vakker og sterk og trist historie. Fikk lyst å dra til Thessaloniki.:) Har skrevet om den på bloggen min også. God søndag.:)

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Oi, denne smakebiten ble jeg nysgjerrig på!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  14. Det var en god bok, med masse interessant informasjon! Følte jeg lærte mye jeg ikke visste fra før. Men det var kanskje til tider for mye fakta, og også mye klisjeer i boka. Men det er en fin fortelling!

    SvarSlett