søndag 3. juni 2012

Årets vakreste begivenhet - 7-fjellsturen

To spreke gutter (og en nyvasket bil....)
I år arrangerer Bergen Turlag 7-fjellsturen for 58. gang. Turen over de syv fjell er 35 km lang, og man forserer 2400 høydemeter, så det er ikke noe pingletur. I 2008 satte Bergen Turlag deltager rekord med nesten 8000 påmeldte.
Min far og Erlend har gått sammen 10 ganger. Erlend begynte å gå med morfar da han var 10 år, uten å ha noe fjelltur trening. Han gikk til og med da han var russ. Erlend er ikke med i år, men Sondre har overtatt stafettpinnen. Han har gått 4 fjellsturen med oss de siste fire årene, men i år får også han lov til å gå alle 35 kilometrene. Morfar som skulle gått med ham har, i likhet med meg, innsett sin begrensning i år, og går 4 fjell i stedet for 7, så det ble Frode som fikk være turfølge til Sondre i dag.
Vi sto opp kl. 05:15 kjørte og hentet morfar og var klar i Gravdal kl. 06:15. Lite folk på starten i år, så de fikk en fin start. Morfar ble satt av ved Årstad, hvor starten for 4-fjellsturen er.
Denne søndagen må gå inn i historien som det arrangementet med best vær og føre forhold. Det har ikke regnet på evigheter, så alt er helt tørt. Det regner ikke, 10 grader og lett overskyet.
Siden jeg ikke kunne gå alle 7 fjellene (knær) meldte jeg meg som frivillig til å stå å klippe kortene. Tanken var at jeg skulle gjøre dette når guttene gikk tur, men de satt meg opp på vakt fra 16:00 - 22:30, en lang og sein vakt, som starter lenge etter Sondre og Frode er i mål.
Min dag ble følgelig fylt med laging av pai til middag, lasagne til middag i morgen, gulrotkake til flinke gutter, nedtining av fryseren, vasking av klær og hus. Ikke særlig gøy, men med det fine været vi har hatt i Bergen de siste ukene, var det sårt tiltrengt.
Gratulerer til Sondre og Frode som fullførte på 7 timer og 10 minutter! ! og pappa som gikk 4 fjell på 4 timer :)

5 kommentarer:

  1. Hei Tine.

    Tusen takk:-)

    Pappa

    SvarSlett
  2. Det er en veldig sporty familie du har! Og fin bil.

    SvarSlett
  3. Litt av en gjeng! Sporty alle sammen:-). Jeg blir helt svett bare av å lese dette. Bra jobbet alle sammen, både med fjelltur og husarbeid!

    SvarSlett
  4. Flinke gutter!

    Gleder meg til lasagnen i morgen! :)

    SvarSlett
  5. Sprek familie! Gratulerer med vel gjennomført arrangement til alle sammen :D Har bare vært på Fløien i Bergen, men har ønsker om mange flotte turer på de 7 fjell :)

    Flott blogg!

    SvarSlett