søndag 11. august 2013

Nuten Opp 2013 - og denne "fotografen"s aller verste oppdrag

Turen opp er kjempefin, godt merket og variert  - for de som har tid til å glede seg over sånt
Malmangernuten heter toppen egentlig og befinner seg 890 meter over vakre Rosendal. I dag spilte værgudene oss et puss, for Rosendal viste seg absolutt ikke frem fra sin beste side.
Da vi ankom var det sid tåke nedover takene, og da løpet startet begynte det å regne, sånn på ordentlig liksom. På dette tidspunkt var jeg allerede på full fart oppover bakkene for å ta bilder av alle kjente som strøk forbi.
Det må bare sies at jeg er ingen fotograf, men har et ganske bra kamera og liker å ta bilder. Denne gang møtte jeg på utfordringer, for en stor del av løypen går gjennom en enorm granskog, og her er det jo ikke lyst nok til å ta bilder. Ikke ville jeg ha blits på heller, for det er så mange som har reflex og neonfarger. Først forsøkte jeg å passere skogen, men lenger oppe regnet det sånn at jeg ikke ville ha fremme kamera så lenge. Derfor gikk jeg ned i skogen igjen og fant meg en lysning. Trodde jeg...
I alle fall, bildene ble rett og slett ubrukelige.

Der jeg sto passerte Torbjørn og Stian som nummer 3 og 4, men i mål kom de som nummer 1 og 2. Gratulerer begge to!
Gratulerer også til Elizabeth Vik som kom inn på en super 6 plass, den kan hun være stolt av i denne gjørmete stien.
Frode og Sondre gikk litt for fort ut i starten og fikk seg en knekk oppi bakkene. Husk det er 3 x Stoltzen dette her, så det er ikke bare-bare. Allerede i bilen hjem mumlet Sondre om hvordan han skulle legge opp løpet til neste år, så slaget er ikke tapt.
Det ble ikke mye sosialisering på oss i dag, vi var våt og kald og sliten etter en helg med to gode fjellturer. Vi heiv oss i bilen og suste til fergekaien, og rett innpå fergen. Før Frode var ferdig å skrelle av seg de gjørmete klærne, var vi i land, og kunne kjøre hjemover. Dessverre kan jeg ikke si "suse" hjemover, for første bil av fergen var en bobil, og den samlet oss alle i et fint haleheng bak seg. Er det mulig???


OBS: Skal du til Rosendal for å gå i fjellet må du i tillegg til Nuten, for all del få med deg turen opp til Melderskin, den var fantastisk!

Ta gjerne en titt på Varegg sitt innlegg om løpet

1 kommentar:

  1. Jøss, sprekinger! Været kan være 'i veien' til til tider men bildene du viser her synes i det minste ikke jeg er ubrukelige. :-)

    SvarSlett