onsdag 5. november 2014

Dagen om natta av Berit Vatne Vik

I vårt lille prosjekt om de spedalske fant Beathe en ny bok, som jeg nå har lest. I denne romanen forteller Berit Vatne Vik historien til den spedalske søsteren til oldemoren sin.

Dette sier forlaget om boken:
Dagen om natta er ein roman om det å vere annleis og utstøytt, men det er samstundes ei hylling til fantasien og draumane. Ungdomsromanen handlar om Ingebjørg Nilsdotter Vatne, ei ung, vakker og livleg jente, som opplever den store kjærleiken i livet, Jakob. Dei planlegg bryllaup då det tragiske hender, Ingebjørg blir spedalsk. 
Ingebjørg veit at sjukdomen vil kome til å endre alt, og ho får rett. Jacob vil ikkje vite av ho meir, og ho blir meir og meir isolert frå andre folk. Men Ingebjørg lever dagen sin om natta. Då kan tankane hennar vandre fritt i kring og ho kan drøyme om Jakob! Motsetnaden mellom livsgleda, på den eine sida, og dødsvissa på den andre, gir denne forteljinga ei intens og dramatisk ramme.



Etter å ha lest en god del om leprabasillen og de spedalske, var jeg forberedt på de grusomme skildringene som måtte komme. Beathe hadde advart meg mot en tåreflom mot slutten, tårene kom, men det var ikke de tårene jeg hadde forventet.
Dette er en nydelig bok, om tilhørighet og samhold, og om å leve med Guds straff. Den tegner et tydelig bilde av livet til en ung jente som oppdager at hun er smittet av leprabasillen.

For meg som er Amalie Skram fan, fryder jeg meg stort når Ingebjørg og faren skal besøke kjellerhandelen til slektningen Mons Monsen Alver. Her får hun kontakt med datteren i huset, den vakre Berta Amalie. Malla ser på Ingebjørg, men får ikke snakke med henne for moren hennes liker ikke at de har kontakt med farens slektninger fra landet.

Ivar Aasen er også nevnt i boken, når han skriver opp noe i boken sin som Jakob sa om Ingebjørg. En liten hendelse den gang da, men i ettertid er det stas å bli sitert av denne store målmannen.

På denne turen til byn får Ingebjørg for første gang se mennesker som er smittet av leprabasillen. Det er ikke lenge etter denne turen hun selv oppdager flekkene, og vet at livet med sin kjære Jacob aldri vil bli det samme. Et år etter møter Malla igjen:

   Ingebjørg ser at Malla hugsar henne. Ho kjenner at dei er i slekt med kvarandre. Ein litt rar slektskap som ikkje har med blod å gjera. Det strøymer mellom dei ei kjensle av krefter som vil sprengja seg ut. Malla vil få dei ut. Malla vil vinna verda. Ho er så vakker.
   Og her står Ingebjørg og held i kipa. Spedalsk og avskyeleg. Ho dreg sjalet endå tettare om seg, kanskje ho skulle gå - men ho står. 

Dette er en nydelig bok, med massevis av dyptfølte følelser. Hun får frem lengslene og sorgene som hovedpersonen bærer i seg, uten at det egentlig blir nitrist av den grunn. Boken er kort og lettlest, og anbefales på det varmeste.



Forlag: Samlaget
Utgitt: 2003
Sider: 118
Kilde: Biblioteket

7 kommentarer:

  1. Så fin omtale av boken,Tine :-) Og fint å se at du likte boken like godt som meg selv om vi kanskje gråt på forskjellige steder. Jeg syntes også at forfatteren fikk godt frem de følelsene som Ingebjørg hadde. Jeg har funnet enda en ungdomsbok som tar for seg dette tema men jeg vet ikke om jeg skal prioritere den før nyttår. Ønsker deg en fin dag :-)
    P.S Vet du om man kan levere inn bøker på et annet bibliotek enn der man har lånt dem? Lurte på å forville meg ned på Nesttun med bybanen i stedet for å ta turen helt ned til byn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den med Amalie Skram fikk ikke jeg med meg, for jeg husket ikke at hun het det, betyr det at forfatteren er i slekt med henne mon tro?

      Slett
    2. Takk for tips om denne boken Beathe, den var kjempebra! Siden hun skriver om søsteren til oldemoren sin her, og hun er i slekt med Amalie Skram, så er de i slekt i mitt hode :)
      Ja, du kan levere inn biblioteksbøker hvor som helst :)

      Slett
  2. Stas! Og ekstra stas at referansen ikke er overtydelig!

    SvarSlett
  3. Hei! Forfatteren sin oldemor og Ingebjørg, var firmenning til Amalie Skram. Forfatteren takker for fin omtale.

    Beste hilsen datteren

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt med koselig hilsen fra deg og bekreftelse på at slektskapet er der :)

      Slett
  4. Veldig god analyse!
    Jeg har nettopp lest ferdig boken, og den var som flere av dere mener utrolig fint skrevet! Historien føltes ekte og på et øyeblikk klarte jeg omtrent ikke legge den fra meg. Satt igjen med mange følelser og tanker rundt Ingebjørg og de andre karakterene.
    Jeg tenker å skrive en analyseoppgave av romanen som en del av et større norskfaglig prosjekt. Men! jeg har litt uklare tanker om hvordan jeg skal tolke slutten. Når Ingebjørg ser utover nattehimmelen.
    Er det noe underliggende symbol/handling i det siste avsnittet? evt hvordan tolker dere dette?

    SvarSlett