lørdag 1. november 2014

Se meg inn i øynene - en Ruby Redfort roman for ung ungdom

Ruby Redfort serien er egentlig en bokserie i en bokserie. I forfatterens serie om Clarice Bean finner vi en hovedperson som elsker å lese om Ruby Redfort. Fanskaren til denne bokserien har formelig krevd at også de vil lese det Clarice Bean leser og elsker så høyt. Dette er den første boken om Ruby Redfort, mens bok nummer to "Trekk pusten en siste gang" kom på norsk i september.

Fra forlaget sin side:
Bli kjent med Ruby Redfort - den smarteste av de smarte!

Ny serie om den geniale kodeknekkeren Ruby Redfort som tilfeldigvis er ei jente på 13 år. Ruby og hennes butler, Hitch, arbeider i et topphemmelig agentbyrå, hvor innbrudd, dristige redningsoperasjoner og liv og død-situasjoner er dagligdags.

I Se meg inn i øynene får vi vite hvordan Ruby ble agent for det topphemmelige agentbyrået Spektrum. De trenger hennes hjelp til å knekke en kode.

Hun er supersmart, iskald og hemmelig agent med et eget talent for å knekke koder!

Jeg har lest boken. Siden jeg befinner meg langt unna målgruppen kan jeg bare uttale meg i kapasitet av "voksen leser som leser en god del barne- og ungdomslitteratur". Det er helt tydelig at forfatteren Lauren Child er dyktig i sitt fag. Hun skriver godt, det er oversiktlig og greit å følge med, det er morsomt og medrivende til tusen. Språket er tilpasset målgruppen, så er også skriftstørrelse og linjeavstand. Det er mye luft og noen små tegninger som bryter opp det som kunne bli for monotont for en ung ungdom.
Det eneste ankepunktet, og min sønn på 13 sitt spontane svar på mitt spørsmål om han ville lese boken: "Den tjukke der? Nei helst ikke...."
Selv med det kule coveret på den nye utgaven, greide jeg ikke å motivere ham til å ta fatt på en så tykk bok.

Ruby er ikke en helt vanlig 13 åring, og lever heller ikke i en helt vanlig familie. Bestevennen hennes Clancy, er med hele veien, og heldigvis er han ganske normal. Boken veksler mellom å være morsom og spennende, og noen ganger er den begge deler på en gang. Siden jeg antar at ungdommer på 10+ ikke ønsker så mye mer enn underholdning når de leser, så tenker jeg at denne bør falle i smak hos de som allerede har lest en del bøker.
Jeg syntes coveret på den forrige utgaven var gyselig, så jeg valgte å ta et bilde av min bok, som er mye kulere. Hva synes du? Sjekk ut det andre coveret her!

Boken kommer også med "bonusspor" i form av ledetråder og koder som skal knekkes. Bakerst i boken finner du løsningen på agenttesten som Ruby måtte ta, og pekere til nettsiden hvor du kan få hjelp til å kode og dekode.

Forlag: Mangschou
Utgitt: 2013
Sider: 390
Alder: 10-14 år
Sjanger: Morsom og spennende
Kilde: Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. Oi, så spennende! Jeg har tidligere lest "bøker i bøker" og liker det utrolig godt, så denne må jo bare opp på leselista :) Håper du har en fin lørdagskveld :)

    SvarSlett
  2. Takk for fin anmeldelse. Vi elsker å høre hva folk synes om bøkene våre.

    For de med barn i målgruppen har vi en konkurranse-nettside! Vi har blant annet en liten haug med mint-bokser som lukter himmelsk på kontoret, som vi gjerne vil dele ut! Så her er det bare å sende podene på oppdrag. Alle som sender inn svar får tre bokser, så da blir det kanskje en til mor eller far også ;)

    http://kodeknekker.wordpress.com/

    SvarSlett
  3. Jeg leste den i januar i år og har oppfølgeren i bunken av bøker som venter på å bli lest. Ble ikek overbegeistret over forgjengeren, men litt festlig var det. Digget "Butleren".

    SvarSlett