tirsdag 29. desember 2015

Tiger i hagen - novellesamling av Ari Behn

Denne forfatteren er en person jeg har følt har vært litt utenfor min liga. Han snakker jo så svulstig og surrete at jeg ikke hadde trodd jeg ville like måten han skriver på. Vel, på toget fra Snåsa til Værnes ble han lest, og jeg var egentlig veldig fornøyd med selskapet. (selv om han gikk av lenge før jeg var fremme ved flyplassen)

Novellesamlingen inneholder 10 noveller av varierende lengde. Det er vel tittelnovellen som er lengst, men den hadde jeg allerede hørt forfatteren selv lese på et bokbad jeg deltok på i høst. Historiene har en litt voldelig rød tråd, men noen av novellene er såre og innehar kraftige følelser. Spesielt likte jeg den om asylsøkeren på rømmen som holder sammen med et av ofrene fra Utøya.

Måten han skriver på er verken svulstig eller bablete. Her er alt unødvendig kuttet vekk, noe som gjør at novellene har en "rett på sak følelse", som røsker deg godt i sjelen.
Enten du er vant med å lese novellesamlinger eller ikke, dette er en flott liten bok jeg gjerne anbefaler videre!

Min bok og maleblogg har skrevet en flott omtale av boken


Forlag: Kolon
Utgitt: 2015
Sider: 96
Kilde: eBokBib

3 kommentarer:

  1. Denne begynte jeg på i morges på vei til jobb og blir nok siste bok i 2015. Men som deg, jeg liker den han skriver så langt. Tre noveller er unnagjort, og jeg skal lese mer på vei hjem fra jobb.

    Ha en fortsatt god romjul Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekt med positive overraskelser og når en får justert sine egne "fordommer" en smule :) Håper du får en fin arbeidsdag, kanskje årets siste?

      Slett
  2. Boka er tilgjengeleg på eBokBib, har eg sett. Kanskje eg skulle gitt Behn ein sjanse? Eg har sett på mannen som fjern og uklar når han uttalar seg muntleg, men eg har enno fleire fordommar når det gjeld ektefellen hans..
    Ha ei fin nyttårshelg!

    SvarSlett