torsdag 7. mai 2009

Hjemkomsten

Etter jeg leste Victoria Hislop`s "Øya" kunne jeg ikke annet enn å glede meg til hennes neste bok. Den lover bra, og etter 50 sider vurderer jeg å gjøre om "turdag" til "lesedag" i dag. Forlaget sier: "Hjemkomsten er like spesiell og inspirerende som debutromanen Øya, som til nå er solgt i over 50 000 eksemplarer i Norge. Denne gangen er det smektende flamencorytmer, lidenskap og smerte som driver handlingen fremover, med det borgerkrigsrammede Spania som bakteppe. Under de majestetiske tårnene til Alhambra, kan man høre gjenlyden av musikk og hemmeligheter i Granadas brosteinsbelagte gater. Sonia Cameron kjenner ikke til byens forferdelige fortid - hun er der for å danse. Men en tilfeldig samtale i en stille kafé og en samling gamle fotografier trekker henne inn i en hjerteskjærende fortelling fra den spanske borgerkrigen. Sytti år tidligere huset kafeen familien Ramirez. I 1936 splintret Francos hær landets skjøre fred, og i hjertet av Granada blir familien vitne til de mest grusomme virkningene av konflikten. Splittet av politikk og tragedie må de alle velge side, og kjempe en personlig kamp mens Spania rives i biter foran øynene på dem." Og nå, 2 dager senere kan jeg bare si: Les den! Utrolig bra skrevet. Jeg liker bøker som beveger meg dypt inn i sjelen, og samtidig lærer meg noe nytt. Jeg må innrømme at jeg ikke kunne mye om den Spanske borgerkrigen, men nå har jeg begynt å danne meg et bilde. Susanne har en film (som ikke kommer til Bergen) hun vil se når vi er i London som har handlingen fra denne krigen, så da får jeg fylt ut bildet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar