torsdag 14. april 2016

I år markerer vi at det er 100 år siden Roald Dahl sin fødsel

Roald Dahl ble født i Cardif i Wales i september 1916. Hans foreldre var norsk, derav det norsk-klingende navnet, så det er ikke rart at mange her hjemme har trodd at han er norsk. Mange av bøkene hans er oversatt til norsk, og han har blitt en kjær forfatter også for oss nordmenn.


Han er nok mest kjent for sine bøker for barn, men han har skrevet romaner, noveller, filmmanus og skuespill også. Han debuterte som barnebokforfatter med The Gremlins i 1943, denne boken er en av de få som ennå ikke er oversatt til norsk.

My candle burns at both ends
It will not last the night
But ah my foes and oh my friends
It gives a lovely light

Illustrasjon fra Danny og den store fasanjakten
Det er mye som kan fortelles om Roald Dahl, som forfatter og som menneske. Jeg ble imponert når jeg leste om ham, og anbefaler deg å klikke på lenken for å bli bedre kjent med ham.
Denne fantasifulle og barnekjære forfatteren døde av leukemi i 1990, da var han 74 år gammel. Teksten over var mottoet han levde etter, så vi får håpe han gikk bort som en mann med ro i sjelen.

Bloggeren Elida, på bloggen My first, my last, my everything har inspirert meg til å se nærmere på Roald Dahl i år. Selv er hun godt i gang med å lese og høre forfatterens bøker, et prosjekt jeg falt pladask for. Jeg har ikke lest noe av forfatteren de siste 30 årene, så selv om jeg kjenner handling og tittel på en del av det han har skrevet så tenker jeg at en gjennomgang er på sin plass.

Her vil jeg samle lenker over titler jeg har lest, hørt eller sett i år:


7 kommentarer:

  1. For eit kjekt innlegg. Nå må eg og få fart på fleire Dahl-bøker :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo ikke inspirere meg opp i høyt tempo, også dabbe av selv :) Så etter en liste eller noe inne hos deg, for å se hva du har lest, evt. med lenker til omtaler, men fant ikke noe. Gleder meg til fortsettelsen :)

      Slett
    2. Eg har ikkje lagt ei liste, men nå ligger Roald Dahl under forfatternamn til høgre på bloggen. Eg har høyrt 7 Dahl-bøker, alle på engelsk og via Storytel :-)

      Slett
  2. Artig med slike prosjekter som dette! Selv vet jeg ikke om jeg kommer til hive meg med på dette, jeg får se hva det blir til. Har ikke lest noe av ham ennå, men sett både Charlie & sjokoladefabrikken og Mathilda, likte de men tenker jo at bøkene er sikkert bedre.
    Takk for kommentar hos meg, jeg har svart deg der, men tar noe av det her:
    Klart du kan låne veggisboken av meg, skulle bare mangle. Syntes å huske at du likte "Stoner" av John Williams, da "bør" du se opp for "A whole life" som kommer ut på norsk til høsten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi må velge oss våre prosjekter, rekker ikke over alt. Du har rett i at jeg likte Stoner veldig godt, spørs om jeg greier å vente til høsten med å lese A whole life :)

      Slett
  3. Wikipedia-artikkelen skal jeg lese ved neste korsvei- inntil jeg kommer meg dit, må du bare fortsette med inspirerende innlegg omm godeste Dahl- jeg har veldig lyst til å lese MYE mer av det han har skrevet, spesielt det som er "voksen-bøker"!
    Som vanlig strekker ikke tida til... Og jeg kan jo ikke engang tenke at jeg får bedre tid da jeg blir pensjonist.. Akk ja...

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du lar deg inspirere, selv om du ikke får lest så mye så er du jo da liksom med på feiringen. Har hentet "Et hode kortere og andre hårreisende historier" på biblioteket i dag. Dette er voksenlitteratur, en samling med 17 spennende noveller. Enig med deg at tiden aldri strekker til, til nok lesing :)

      Slett