fredag 24. februar 2012

Fordelene ved å faste er mange og kanskje overraskende for noen

Skulle likt å vist hvor mange mennesker som faktisk startet en faste på askeonsdag, og hvor lenge de holder på? Jeg har fått smaken på dette med å faste og synes det er greit å gjøre det en gang i året, så hvorfor ikke legge det til fastetiden, så husker jeg på det.
Her kan du lese om fordeler ved å faste. For min del varte den delen av fasten som betyr at en ikke skal tygge i 1,5 døgn. Jeg drakk vann, grønn te, juice av selleri og agurk og suppe kokt på en pose spinat. Dette var mer enn nok, jeg fikk ikke hodepine eller var slapp, men litt kort lunte hadde jeg nok.
Dagen etter fortsatte jeg i samme leia, men brøt fasten med en fiskegryte til middag. Faste for meg betyr å rydde rundt meg, kjenne på det å ikke kjøpe ting med en gang jeg får lyst på det, drive karmayoga, dvs. gjøre ting som andre kan ha glede av men er helt uegennyttig for meg.
I dag skal jeg rydde i Sondre sitt klesskap, kjøre to banankasser med ting og klær til Fretex, vaske noen vinduer og planlegge Italiensk aften til i morgen.
Ettervirkningene, selv etter en så kort faste er for meg merkbare. Jeg er i en mild meditativ tilstand, som er veldig behagelig.
I dag har jeg fri fra arbeid og praktiserer "gjøre en ting om gangen". Det betyr at jeg ikke leser avisen, hører på radio, drikker te og spiser yoghurt samtidig, men gjør bevist en ting om gangen. Når jeg skal lese så gjør jeg det, uten musikk. Så hører jeg gjerne på musikk etterpå, uten å strikke.... du skjønner hva jeg mener?
Jeg tror vi damer er litt stolte av at vi er så flinke til å multitaske, men jeg synes vi kan lære litt av mennene (som gjerne gjør en ting om gangen). Det er ikke lett, tankene prøver å fly frem og tilbake mellom hva som skal skje etterpå, hva jeg skal handle og hva vi skal ha til middag i dag. Når jeg er "inni egget mitt" på denne måten, stilner disse tankene veldig av, og jeg bare gjør. Det blir lettere å bare være tilstede i livet uten alt stresset.
Sånne bivirkninger kan jeg like. Ønsker alle en "tjas og mas" fri helg!

6 kommentarer:

  1. Har aldri prøvd å faste, men ble litt inspirert her. En dag eller to i neste uke kanskje?
    Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til! Jeg vil gjerne høre hva du synes og hvordan det gikk :)

      Slett
  2. Ja nå ble jeg også inspirert! Jeg er helt for faste! Jeg pleidde å faste 1 dag hver halvår i noen år. Men lenge siden nå. Har nok litt med å gjøre at jeg har ammet (med 1 opphold) de siste 3 årene. (Pluss at jeg nok har glemt det litt ut..)

    Jeg pleidde å bruke dagen helt for meg selv, se tilbake på (og evaluere) siste halvår, planlegge neste halvår, lese, be (jepp, jeg driver med slikt..:) rydde, gå en tur i naturen, og ha mobil og TV avslått hele dagen. Hm.. savner det litt i grunnen. Kanskje begynne med halvårsfasting igjen fra høsten? :)

    ..tipper foresten det er lettere å faste nå når blodsukkeret ikke er på bunn fra morgenen av... :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må definitivt prøves for at en skal skjønne hvor godt det gjør. Jeg ser av erfaringene dine at du har gjort det før. Gleder meg til å lese om hvordan det gikk, så det er bare til å bestemme dag :)

      Slett
  3. jeg har aldri prøvd,men tror psyken vil få meg til å feile. inbiller meg jo at jeg må ha mat i aaalle fall èn gang om dagen - helst 5 :D god helg!

    SvarSlett