lørdag 21. april 2012

Engelsk fruktkake - ypperlig som gave og flott "ta med" kake


Det som er så bra med denne kaken (bortsett fra smaken) er at den kan og bør oppbevares i 4-6 uker før du skjærer i den. I begynnelsen av mars laget jeg en til min kjære pappa som hadde bursdag. Med instrukser om modningstiden tok han den med på bobilferie, så nå lurer jeg på om han har husket at han har den :)
Jeg "fant" nemlig min innerst i kjøleskapet i går, og etter 7 uker smakte den himmelsk.
Sånn lager du Engelsk fruktkake:
9 dl hakkede frukt og nøtter (rosiner, korinter, aprikoser, dadler, fikener, hasselnøtter, mandler, valnøtter)
2 dl cognak
180 g smør
180 g brunt sukker
3 store egg
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1/2 ts nellik
1/2 ts muskatt
1 ts kanel
220 g hvetemel
Bland tørket frukt og nøtter med cognak og la dette stå å trekke 1 døgn. Rør innimellom så det trekker godt inn i hele blandingen.
Pisk sammen mykt smør og brunt sukker. Pisk deretter inn ett egg om gangen. Sikt sammen bakepulver, vaniljesukker, krydder og hvetemel. Rør dette i deigen. Ha til slutt i frukt blandingen, og rør til alt er godt blandet.
Ha deigen i en stor brødform som du har foret med bakepapir. Stek kaken på rist midt i ovnen ved 150 grader i 1 time og 45 minutter.
Når kaken er helt avkjølt pakker du den godt inn i aluminiumsfolie og en plastpose, og setter den vekk i 4-6 uker på et kaldt sted.

8 kommentarer:

  1. Jeg eeelsker engelsk fruktkake og er vokst opp med å få det til jul. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos oss er det ikke en julekake lenger. Deilig til påske, og utpå høsten med ferske molter på.....

      Slett
  2. den så veldig god ut. sikkert NYDELIg varm med is :D

    SvarSlett
  3. Hei Tine.

    Litt sent svar, men lenge siden camp. med wifi.

    Kaken var fantastisk god. Jeg klarte å holde meg til 1. april, og den varte, med en skive til
    kaffen daglig til 19. april mmmmmmdeilig. Den ble bare bedre og bedre, tusen takk igjen.

    God klem fra pappa

    SvarSlett
  4. Hvordan er det å putte fersk frukt i? Fks mandarinbåter (i biter) ferskenbiter etc eller "må" jeg bare holde meg til tørkede varianter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo prøve, men fersk frukt vil vel ikke gi den den lange holdbarhetstiden.

      Slett
  5. Nå er jeg igang med å forberede denne kaka for levering i midten av desember. Ikke mere enn tida og veien👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig på få en kommentar fra deg, også akkurat i dag. I går plukket jeg nemlig med meg ingredienser til kaken og tenkte å bake neste helg :) Lykke til, jeg er sikker på at den blir god, jeg har aldri fått dårlig resultat på denne.

      Slett