søndag 20. oktober 2013

Jeg er klar for min "Helvetesuke", inspirert av Erik Bertrand Larssen

De fleste som har vært i militæret, og alle som har vært på fest med en som har vært i militæret, har hørt om Helvetesuka. Foredraget til forfatteren på torsdag, og boken hans har fått meg til å se på dette fenomenet med nye øyne.
Mange mennesker i dette landet lever utrolig godt. Vi har liv som ikke byr på de helt store utfordringene, siden vi alltid holder oss godt innenfor komfortsonen vår. Dette resulterer i at mange som definerer seg som lykkelig,  tenker "er dette alt?"
Blir du 80 år, lever du 4130 uker - helvetesuka er den uken du kommer til å huske. Ikke fordi du var så langt nede, men fordi den gjorde noe med ditt syn på livet. De fleste lever livet som en bein strek. Nå skal du lage en sløyfe, en loop på livets strek.
Det er selvfølgelig umulig å formidle budskapet til Erik Bertrand Larssen, en må nesten høre ham fortelle selv, eller lese boken. For meg kom han på rett tid, så jeg hiver meg over utfordringen med liv og lyst. Da jeg hadde lest halve boken som forklarer "hvorfor", bestemte jeg meg for å sette igang allerede på mandag. Siste halvdel av boken forteller "hvordan", med plan for hva du skal ha fokus på, på hver dag. Søndagen gikk med til å lese boken og gjøre praktiske og mentale forberedelser. Jeg var allerede klar for å gjennomføre en sånn uke, jeg viste det ikke bare selv før på torsdag da jeg hørte ham snakke. Dette skal jeg greie!!

Den overordnede planen:

  • Stå opp kl. 05:00 hver dag
  • Legge meg kl. 22:00 hver dag
  • Spise sunt, kun frukt og grønnsaker
  • Trene så det kjennes minst 1 time hver dag

Hver dag har sin utfordring, og i boken følger det et kapittel for hver dag, med teori, fokusområder og arbeidsoppgaver. Det er selvfølgelig individuelt hva hver enkelt ønsker å få ut av en sånn uke. Jeg utfører Helvetesuken for å bli en best mulig utgave av meg selv, for å få føle mer mestring og for å slutte å prokastinere. Håpet mitt er at ved slutten av uken så har alt "maset" inni hodet mitt, stilnet, og jeg har flere følelser av typen heftig og begeistret.

Kort fortalt ser uken sånn ut:

  • Mandag: Vaner, kartlegge, definere, evt. endre vanene
  • Tirsdag: Modus og fokus - lære å bruke modi
  • Onsdag: Time management, hvordan strukturere dagen optimalt?
  • Torsdag: Ut av komfortsonen, et døgn uten søvn, mot frykt og utsettelsen
  • Fredag: Hvile og restitusjon - kunsten å hvile effektivt
  • Lørdag: Indre dialog - hvordan kan kunnskap om dette bedre ditt liv?
  • Søndag: Sett livet i perspektiv
Neste uke kommer det til å komme en liten snutt på bloggen min hver dag om hvordan jeg har taklet og overlevd dagen før. Noe må jeg jo ha å gjøre fra 05:00 til jeg skal på jobb.

De som ikke interesserer seg for selvutvikling og sånt, får bære over med meg, det varer bare en uke. De som synes dette er spennende håper jeg vil legge igjen noen støttende kommentarer.

Alle innleggene: Mandag - Tirsdag - Onsdag - Torsdag - Fredag - Lørdag - Søndag
Fra møte med forfatteren, og litt om boken

12 kommentarer:

  1. Respekt. Er skikkelig spent på hvordan dette går, Tine! Jeg har troen på deg. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Johanne, jeg grugleder meg til å sette i gang :)

      Slett
  2. Spent på dette Tine. Du klarer det hvis du vil, det vet jeg..:)

    SvarSlett
  3. Når du først har bestemt deg for noe slikt, klarer du sikkert å gjennomføre det også! Mange situasjoner i livet gjør at en må holde på med noe "ekstremt", for eks. svangerskap, fødsel, sykdom, død, og de fleste kommer igjennom det! Uten sammenligning forøvrig!

    SvarSlett
  4. Leste Bli best med mental trening av samme forfatter tidligere denne uka og ble fascinert og er nysgjerrig på denne Helvetesuka. Og det er godt å høre at flere har mas i hodet sitt. Det har jeg også. Men om jeg er disiplinert nok til å utføre planen hvis jeg bestemmer meg for å lese Helvetesuka, gjenstår å se. Jeg hadde vel aldri blitt godtatt i militæret. Det er sikkert og visst. Men lykke til! Det blir spennende å se hvordan det vil virke for deg og gleder meg til oppdatering.

    SvarSlett
  5. Lykke til, Tine! Jeg heier på deg! Blir spennende å se hva denne uken gjør for deg :) Absolutt noe jeg selv kunne forsøkt, men spørs om jeg møter noen forståelse for et slikt prosjekt hjemme!

    SvarSlett
  6. Lykke til kusine Tine. Dette kommer jeg til å følge med på. Heier på deg :)
    (Det var skikkelig kjekt å treffe deg i dag)

    SvarSlett
  7. Masse lykke til!!
    Jeg har planer om helvetesuken selv, men ikke helt enda. Var på foredrag onsdag og ble veldig inspirert! Leser Hvordan bli best nå, og etterpå blir det Helvetesuken. Så er jeg klar! Blir spennende å følge deg :)

    SvarSlett
  8. Dette tror jeg at du klarer! Jeg heier på deg:-)

    SvarSlett
  9. WOW!
    Veldig spennende prosjekt! Jeg kommer så klart til å følge med den kommende uka, men jeg er faktisk ENDA mer spent på om det gir ringvirkninger for lang tid framover..! Jeg vet at jeg har MYE å gå på for å komme til Det Beste Av Meg Selv, men jeg er nok rett og slett for bedagelig anlagt til at jeg klarer å komme opp med nok motivasjon til å gjennomføre noe slik. Det er nok som du er inne på viktig med rett timing. Jeg ønsker deg massevis av lykke til ;o)

    SvarSlett
  10. Spennende! Jeg følger med :)

    SvarSlett