søndag 13. april 2014

Akademimordene av Martin Olczak - en bok for bokelskere

Oh, la, la for en bok! Putt Dan Brown og Tom Egeland i mixeren og spe på med klisjèer og velbrukte vendinger etter ønske, gi full gass, og du har oppskriften på denne røverromanen. For oss bokelskere er det en fryd å lese om Nobelprisvinnere, Svenska Akademien og rotete gamle antikvariater, så selv om dette minnet veldig om noe jeg hadde lest før, var det satt i en kulisse jeg godt kunne like.
Er det underholdning du er ute etter og liker de to forfatterne nevnt over, da er dette boken for deg!

Forfatteren er svensk, født i 1973 og har tidligere skrevet manus og barnebøker. Akademimordene er hans debut som thrillerforfatter.

Fra bakpå boken:
På dagen 100 år etter at forfatteren August Strindberg døde, skytes en mann i hjel i en park i Stockholm. Først tror man at han var et offer for et ran som gikk galt.
Ingen tenker noe særlig over at mannen var en del av den ærverdige svenske kulturinstitusjonen Akademiet, som også deler ut Nobelprisen i litteratur.
Men dagen etter myrdes ytterlige fire Akademi-medlemmer.
Selv om politiet forsøker å beskytte de 18 gjenværende Akademi-medlemmene, tas de av dage en etter en.
Unge Claudia Rodriguez fra drapsavsnittet mistenker at hun står overfor et litterært mysterium. Jakten fører henne til gamle arkiver med dokumenter som er blitt holdt hemmelig i over hundre år.
Men vil hun løse gåten tidsnok til å redde livene både til de gjenværende Akademi-medlemmene og seg selv?

Min mening om boken:
Akademimordene var både spennende og ganske morsom. Karakterene Claudia og Leo var genuine og til å tro på, men feiden i politiet syntes jeg var litt søkt. Claudia krangler med partneren sin som er venn av en av toppene i politiet, mens han igjen krangler med sin makker på toppen. Alt dette resulterer i at Claudia ganske tidlig blir bannlyst fra etterforskningen, nærmest fordi hun har brakt noe nytt og viktig på bordet. Dette var forsåvidt den eneste kamelen jeg gulpet på, resten skled ned som østers.
Hvert kapittel har navn fra en vinner av Nobelprisen i litteratur, med juryens begrunnelse. Dette er bare "pynt" og har ingenting med handlingen og gjøre, den er kronologisk og grei å følge.
Denne thrilleren er preget av fart og spenning med mer fokus på jakten enn på etterforskningen. Det er en røverroman, med noe heseblesende over seg, men det er unektelig god underholdning. Lært litt har jeg og, om celebriteter i Sverige, om August Strindberg og om en del forfattere som har fått Nobelprisen i litteratur.

En liten smakebit:
  - Ikke drep meg... vær så snill, ikke skyt meg...
  - Hvorfor i all verden skulle jeg ønske å skyte deg?
Den oppriktige forbauselsen i mannens stemme var ikke til å ta feil av.
  - Du har ingenting å frykte, det kan jeg forsikre deg.
Så forlot han leiligheten med raske skritt. Elmsten ble sittende i lenestolen mens hun hørte mannen bevege seg ut i oppgangen, deretter ble biblioteket fylt av en uutholdelig stillhet.

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 387
Kilde: Leseeksemplar

17 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Dette høres ut som et spennende bok tips. Ønsker deg en fin påske

    SvarSlett
  2. Virker som en spennende bok ja. Ha en fin palmesøndag! :)

    SvarSlett
  3. Herlig smakebit! Jeg elsker Tom Egelands bøker, så denne må jeg absolutt skrive opp på leselisten :) Og så anbefaler jeg deg virkelig å lese "Når gjøken galer", den er helt fantastisk :) Ha en herlig søndag :)

    SvarSlett
  4. Åh,denne har jeg lyst til å lese, tusen takk for smakebit og boktips, Tine:-) Ønsker den en riktig god påske og kose dere med besøket. Her blir det litt forberedelser i forbindelse med Joachim sin konfirmasjon men jeg skal prøve å få lest mye likevel. Ha en super palmesøndag selv om været ikke viser seg fra sin beste side i dag!

    SvarSlett
  5. Låter som en spännande bok med viss kärv humor... Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  6. Denne boken høres ut som noe jeg kan like, til tross for orddelingsfeilen som lyser mot deg på framsiden. Akademi mordene... Hjelpes, ikke særlig god reklame for rettskrivingen å ha orddelingsfeil allerede i tittelen på boken. Hehe, kanskje litt hysterisk, men jeg er allergisk mot sånt :P Førte den nå opp på skal-lese-listen allikevel da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det betyr jo at jeg har skrevet feil i overskriften min. Det ble no rett da :)

      Slett
  7. Tack för smakbiten, låter som en spännande historia!

    SvarSlett
  8. Denna är jag är nyfiken på. Tack för en spännande smakbit! :)

    SvarSlett
  9. Låter spännande. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Thriller med fart og spenning høres ut som perfekt påskelesing. Denne boken noterer jeg meg, takk for smakebit og anbefaling! God påske til deg :)

    SvarSlett
  11. Spännande! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  12. Det høres lovende at den har en dæsj av det disse to populære forfatterne leverer. Takk for smakebiten og fortsatt god påske.

    SvarSlett
  13. Ble faktisk nygjerrig på denne. som en røverroman med litterære referanser.:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  14. Det där bör väl vara bra påskdeckare.

    SvarSlett
  15. Tack för smakbiten. Den här har jag spanat in förut och nu blev jag ännu mer sugen!

    SvarSlett
  16. Låter som en bra idé, men är lite deckartrött för tillfället så får se om plockar upp den senare...

    SvarSlett