fredag 25. april 2014

En hellig allianse av A.J. Kazinski

A.J. Kazinski er et pseudonym for filminstruktøren og forfatteren Anders Rønnow Klarlund og forfatteren Jacob Weinreich. De har gitt ut to bøker før, den første kom i 2011 og het Den siste gode mann og var deres debut som spenningsforfattere. Oppfølgeren, Søvnen og døden kom på norsk i 2013. I begge disse bøkene møter vi Niels Bentzon som er gisselforhandler ved politiet i København.
Mens de gjorde research til den tredje boken i serien, kom de over et krimplott som de ikke klarte å slippe tanken på, derfor er En hellig allianse ikke en del av krimserien de har startet på.

Forlaget forteller:
Eva Katz føler at livet har gått i stå. Hun er 35 år, har akkurat mistet journalistjobben i en stor avis og bor alene i et falleferdig rekkehus. Kjæresten døde før de rakk å flytte sammen.
Eva trenger en ny start og får jobb i en barnehage. Men i møtet med en fem år gammel gutt snus livet hennes på hodet. Guttens mor er hoffdame for den danske kronprinsessen, og snart får Eva mistanke om at gutten har vært vitne til et mord. Gutten vil ikke si noe, så Eva følger det eneste sporet hun har; en barnslig tegning av et drap. Langsomt går det opp for Eva at hun står overfor en forbrytelse som har forbindelse til det danske kongehuset og en to hundre år gammel allianse som består av mennesker som arbeider for å få gjeninnsatt monarker i hele Europa.

Min mening om boken:
Først blir vi kjent med Eva, og jeg blir fort glad i henne. At hun skal jobbe i barnehage, er jeg litt gøy for meg som har mitt daglige virke blant "små mennesker" som de er pliktig å kalle barna.
I den andre historien følger vi Marcus og medarbeiderne hans som må drepe et vitne for å sikre seg at de ikke blir tatt for et annet mord.

Spenningsnivået starter på topp, og jeg får fort et tydelig bilde av både Eva og Marcus. Marcus har vært i Afghanistan, og har høye tanker om det han og kameratene utrettet der. Han føler også en ekstrem loyalitet for dronning og fedreland, og jobben han utfører speiler dette.
Måten han beskriver klassisk lobbyvirksomhet, forbauser nok ingen, men å få det servert på denne måten forbauser meg. Jeg er glad jeg jobber i barnehage og ikke er politiker.
Både arbeidsgiveren og psykologen til Eva skuler ting for henne. Hun vet ikke selv hva det er de har skrevet om henne, men frykter selv for sin egen psykiske helse. Dette gir også historien om Eva en ekstra nerve.
Når vi kommer et stykke over midten dukker det dessverre opp detaljer som ikke henger sammen. Eva som er nær sagt personlig konkurs kan plutselig hive seg på første fly til Roma. Senere vasser hun gjennom en tunnel hvor støvlene blir fylt med vann, og når hun kommer frem (inni slottet og skal "blende in") tar hun plutselig av seg skoene.

Sånn som Eva ble beskrevet i begynnelsen harmonerte ikke med sånn hun er mot slutten av boken. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hun setter i gang en livsfarlig undersøkelse, bare på grunn av en tegning hun finner i vesken, hun kunne bare gitt den til politiet.
Marcus sin helomvending er mer interessant å lese om. Han går fra å være et kynisk, ensporet menneske uten empati, bare med tanker på "saken". Han utvikler brått en samvittighet som snur opp ned på hans syn på livet. Personligheten hans har blitt skildret på en troverdig måte, så selv om denne omvendingen er velkommen, er årsaken for svakt skissert.

Jeg liker godt hvordan disse to danskene skriver, vekslingen mellom fortellerstemmene fungerer bra, språket er kjapt og greit med korte setninger og ikke mye "fyllmasse". Plottet er definitivt originalt, og denne hellige alliansen er i mine øyne troverdig. Det var få utbroderinger, ingen gjentagelser, sløve klisjèer eller hakkete setningsoppbygning, her var ikke en trykkfeil å irritere seg over en gang. Lesingen gikk helt knirkefritt, med høyt spenningsnivå og ditto leseglede, selv om "storyen" mot slutten ble litt rund i kantene, og litt for mye sto uavklart.

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2013/på norsk 2014
Sider: 534
Kilde: Leseeksemplar

8 kommentarer:

  1. Så spennende! Jeg elsker serier og dette høres ut til å være midt i blinken for meg. Opp på leselisten med dem ;) God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er ikke dumme disse danskene, krimserier kan de. Takk for deilig klem, god helg til deg også :)

      Slett
  2. Dette var eit godt lesetips. Eg likte godt Den siste gode mann og Søvnen og døden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sitter og hører på Søvnen og døden nå, og føler der er mye "fyllmasse". Da var denne her mer kompakt og mye mer spennende :)

      Slett
  3. Jeg var veldig ambivalent til Den siste gode mann. Dette er en type bok man bare plutselig plukker opp en dag:-) God helg!

    SvarSlett
  4. Boka sto foran nesen på meg på biblioteket i går, men jeg tok den ikke med. Må angrer jeg. Flott omtale som gjør at jeg blir fristet! God helg.

    SvarSlett
  5. Ukjent bok og forfatter, og usikker på om det er en sjanger for meg? Uansett, god helg:)

    SvarSlett
  6. Synes dette var en super bok. Trengte litt tid å fordøye den med engang ettersom det ikke var samme handlingsperson fra de forrige bøkene, men likte denne like godt som de andre. Kommer til å fortsette å lese bøkene til disse to uansett om de skriver om Nielz Bentzon eller ikke!

    SvarSlett