mandag 7. april 2014

Polarsafari av Anne B. Ragde - en novelle hørt på lydbok

Anne B. Ragde er nok kjent for de fleste med trilogien som startet med Berlinerpoplene. Den kom ut for 10 år siden, men dette var ingen debut, for hun hadde allerede gitt ut massevis før det, både barne- og ungdomsbøker, novellesamlinger og også romaner.

Erik er prosjektleder i et reklamebyrå, og har begynt å få øye på den berømte veggen. Det fører til at han stikker av og oppsøker sin venn Svein, som bor på Svalbard. Her vil han vekk fra folk, og Svein følger ham på snøscooter ut til en hytte i isødet, som ligger langt fra alt. Her vil han plage tykktarmen sin med wiskey og tenke. Når Svein har dradd tilbake og han er alene, får han øye på en skutt isbjørn, og dette er opptakten til den spennende historien.
Jeg likte Polarsafari veldig godt, og spesielt den spennende slutten.


Novellen er hentet fra novellesamlingen Noen kommer, noen går som kom ut i 1992.
Lyttetid: 00:54
Kilde: Lyttefil fra Lydbokforlaget

5 kommentarer:

  1. Jeg likte også denne godt, og syns det bør legges til at Kirsti Grundvig leser veldig bra!
    Jeg stemmer for FLERE LYDBOKSINGLER ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vist leser hun bra, men jeg syntes at disse maskuline omgivelsene godt kunne fått en mannlig stemme. Enig med deg, lydboksingler er toppen!

      Slett
  2. Lurer på om jeg må ta meg en liten mail til lydbokforlaget for jeg blir mer og mer nyfiken på disse lydboksinglene. Har lest trilogien hennes og likte den veldig godt, så leste jeg "Nattønsket" som var bortkastet lesing og "Arsenikktårnet" avbrøt jeg og så har jeg "En kald dag i helvete" liggende ulest, men kanskje novellene hennes kan være noe for meg?

    SvarSlett
  3. Jeg likte i likhet med deg denne novellen svært godt, og fikk i grunnen lyst til å lese flere av Ragdes Svalbard-inspirerte bøker.

    Har du lest noe mer av henne, hvor handlingen er lagt til Svalbard? I så fall hva?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg var faktisk ikke klar over at hun har flere bøker med Svalbard som bakteppe. Overlater til deg å velge den beste, så henger jeg meg på :)

      Slett