mandag 28. april 2014

Trondheim mysteriet av Bjørn Sortland - spennende krim for barn

Trondheim mysteriet er den 14 boken i barnebokserien Kunstdetektivene. Sondre har lest alle, lånt noen, hørt noen og fått noen - altså serien er godt likt. Den første kom ut i år 2000, før Sondre ble født men han har ikke hatt problemer med å lese mer enn en bok i året. Heldigvis!
Serien har blitt utgitt på Aschehoug men i år har Bjørn Sortland bestemt seg for å ta ansvar selv, så nå gis de ut på eget forlag. Det la min unge leser merke til før han hadde begynt å lese, og spurte meg hvorfor boken ikke er make til alle de andre...

Forlag: Piggsvin
Utgitt: 2014
Sider: 163
Kilde: Leseeks

Denne omtalen er bygget på Sondre, som er 12 år, sin leseopplevelse.  Jeg har ikke lest disse bøkene selv, men fulgt med på Sondre når han leste. Den unge leseren leser ikke veldig mye, men i tillegg til denne serien leser han CLUE serien og Pingles dagbok. I tillegg dukker det opp noen Leseløvebøker, helst de som handler om fotball, og et par slengere som moren presser på ham. 12-14 bøker i året er nok mer enn mange voksne leser, så det må jeg være fornøyd med.

Trondheim mysteriet fenget og fengslet. Han satt i sofaen og jeg i stolen, og vi leste sammen, men hver for oss. Det var en glede å se på ham, for han var godt inne i historien. Jeg trengte ikke å lokke og lure for å få ham til å lese mer, denne gangen gikk boken unna i noen få store jafser.

På mitt spørsmål om boken var gøy, kom svaret uten betenkningstid: JA!
I forhold til de andre bød den ikke på de store overraskelsene, sånn er det jo med serier. Denne gjenkjennelsen er med på å gjøre boken lettlest, men også store bokstaver og lite tekst på hver side, hjelper til. I tillegg er det noen flotte illustrasjoner av Trond Bredesen som tar litt plass, og gjør boken ganske kort. Når jeg spurte om han muligens har vokst fra disse bøkene var svaret nei, han ville ha den neste også. Det er mye god mestring i lettleste bøker.  Anbefales altså varmt for barn mellom 8 og 13.

5 kommentarer:

  1. Spennende, den er nok noe for minsten :)

    SvarSlett
  2. 12 -14 bøker i året skal du være fornøyd med Tine, mine leser nesten ingenting. Kanskje et par stykker i året. Du har ikke prøvd bøkene om Samuel Sekel? Joachim liker de veldig godt,det har kommet ut to bøker, jeg er usikker på hvor mange det skal komme. Kan være at Sondre hadde likt de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lesing skal jo være lystbetont, men et ørlite push skader ikke. Takk for tips, skal sjekke ut Samuel med en gang :)

      Slett
  3. Så flott omtale!!! Herlig med leseglade barn :) Og jeg syns absolutt du skal bli med på mandagsutfordringen, kjempegøy!! Hils så masse til Beathe ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt å se når alt rundt er glemt og øynene stirrer stivt inn i boken :) Skal hilse, og ta bilder - dette blir en fin dag, ønsker deg det samme :)

      Slett