tirsdag 5. august 2014

Unnskyld av Ida Hegazi Høyer

Ida Hegazi Høyer debuterte i 2012 med romanen "Under verden" og året etter ga hun ut "Ut". Jeg har ikke lest Høyer side tidligere romaner, men satt plutselig med hennes blodferske utgivelse i hendene, uten helt å vite hva jeg skulle forvente.
Gled deg sier bare jeg, den var umulig å legge fra seg!

Fra baksideteksten:
En ung kvinne møter en ung mann, de flytter sammen nærmest umiddelbart, fullstendig oppslukt av hverandre. Men etter kort tid kommer de første tegnene på at alt ikke er som det skal være. Hva ved de egentlig om hverandre, hvor mye vil de vite, og hvor går den faktiske grensen mellom sannhet og løgn, drøm og virkelighet?


Forlag: Tiden
Utgitt: 4 august 2014
Sider: 220
Kilde: Leseeksemplar


Med den siste setningen fra baksideteksten, fryktet jeg at dette kunne bli hakket for ullent for meg, men heldigvis Høyer holdt seg godt innenfor mine rammer av det som fungerer for meg.

I denne romanen møter vi en ung dame på 20 som jobber som assistent i en barnehage. Litt gøy for meg, som vel å merke, ikke er like ung, men har de siste årene jobbet i barnehage. Damen har ikke noe navn, men kjæresten som er noen år eldre heter Sebastian, eller Daniel. De første par sidene kan virke litt sær, men fortsettelsen er konkret, handlingsmettet og spenningen bygger seg fort opp. Det er den unge damen som er fortellerstemmen og hele teksten er preget av at hun snakker til ham, refererer samtaler og hendelser de har hatt sammen, som om han har hatt blackout, og hun skal fylle inn hullene for ham.

Det er ingenting "normalt" med dette paret. De flytter sammen med en gang de møtes, og skaper seg et liv. Drømmen er en seilbåt, men først må han bli ferdig med studiene. Dagligdagse hendelser og ting som skjer i livene deres er tilsynelatende ganske uskyldige, men når en kommer godt ut i romanen og tingene Sebastian sier ikke henger på greip lenger, begynner stemningen å tilspisse seg.

Jeg var glad forlaget hadde vært sparsommelig med handlingsreferat bakpå boken, for nerven som bygger seg opp etterhvert ble veldig sterk siden jeg ikke ante hva som kom til å skje. Derfor har jeg også unnlatt å referere mye av handlingen. Vi er innom noen tøffe tema i denne romanen, alkoholisme, barnemishandling, løgn og bedrag, men hun klarer å unngå å gjøre dette til en nitrist affære. Språket er silkemykt og bare til å velte seg i, så boken anbefales på det varmeste, i trygg forvissning om at du ikke vil bli skuffet :)

4 kommentarer:

  1. Jeg leste den første boken til forfatteren, husker jeg syntes at den var litt spesiell men jeg likte den, fikk først for noen uker siden med meg at hun hadde skrevet to bøker til, med de temaene som boken tar opp så bør jo dette bli en MÅ lese bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spesiell er den, men på en utfordrende og fin måte. Nerven som etterhvert spente seg som en pianostreng er grunn alene til å lese denne boken, så ikke stuss. Må selv skaffe meg de tidligere bøkene hennes, det er helt sikkert :)

      Slett
  2. ... Jeg skjønner jeg kan glede meg til fortsettelsen! Egentlig er jeg storveies begeistret allerede, lenge før halvlest bok.

    SvarSlett
  3. Fine, fine, vonde boka. Tror jeg etterhvert må lete frem de to forrige bøkene hennes også, for denne forelsket jeg meg helt i.

    SvarSlett