søndag 2. november 2014

Street Art Bergen - gatekunst i Bergen i bokform

Dette er Argus sitt bilde

Bergen er den eneste byen hvor gatekunstnere har større sjanse 
for å motta en kommunal pris, enn å bli arrestert. 

Walter Wehus under lanseringen
Denne uken var det sleppefest og signering av den helt ferske boken om gatekunst fra Bergen. Jeg kom sent og fikk så vidt skvist meg innenfor dørene hos Norli Galleriet på torsdag. I tillegg til forleggeren var det Walter Wehus som sa noen ord til oss, og signerte bøkene. Kunstneren Argus beskyttet sin identitet ved å gi Walter et stempel med hans signatur. Nå har jeg kost meg med boken som virkelig er en bok å falle i staver over.

Jeg har lenge bråstoppet hver gang jeg har sett et av kunstverkene på gaten, beundret og tatt bilde og ofte lagt dem ut på bloggen min. Ikke ante jeg at miljøet i Bergen er så stort og så unikt som det er, og at det er veldig mange flere enn meg som setter pris på disse kunstverkene.

Boken "Street Art Bergen" er selvfølgelig fylt med fotografier av kunstverk fra rundt om kring i Bergen, men den gir også en fin innføring i begrepene som brukes og hvordan det er å være gatekunstner. Boken starter med et forord av kulturpolitiker Henning Warloe. Han åpner med å si at Bergen er en "passe liten by" som ble den første by i Norge som fikk en lovlig grafitti-vegg.

Dette er noen av Argus sine bilder
I Erik Fossen sin essay blir vi tatt med på tur, og vi får lære hvor og hvordan vi skal se etter kunsten. Han forklarer hva det er som gjør at bildet er bra, men overlater til oss, å selv tolke det vi ser. Han sier at god gatekunst overrumpler deg, og det kan jeg skrive under på. Noen ganger blir jeg stående, og følelsene er i kok, uten at noe annet har skjedd enn at jeg har sett en stensil eller et maleri på en vegg. Dette kan være sterke saker!

Kunstnere: AXEL VOID,  JAZ og til høyre: GAIA

Det er kunstnerne Argus, John_XC og Walter Wehus, som står bak dette praktverket av en bok. I boken blir det presentert intet mindre enn 22 gatekunstnere, som hver har fått sitt kapittel. De presenterer seg på forskjellige måter, noen med alder og kjønn, andre snakker mest om hva de vil med kunsten sin. Det er utrolig spennende å lese om disse menneskene, som jeg bare har beundret verkene til.

Walter W. jobber med digital kommunikasjon, han anmelder tegneserier og dokumenterer gatekunst. Du kan besøke ham på bloggen Mot veggen. Argus er en bergenser som jobber med sjablonger. Han har tanker rundt det å signere verkene, som sier mye om hva han vil si med kunsten sin. John XC sier: "Forhåpentligvis oppmuntrer kunsten min folk til å se nærmere på andre mennesker, det er mitt lille håp". Det er så flott, denne setningen gjorde at jeg satt lenge og stirret ut av vinduet på regnet.

Laget av Vest - en student i 20-årene fra Bergen
Bildene her er fotografier fra boken, og gir ikke kunstnerne den kred de fortjener. Boken var fantastisk lærerik og inspirerende så søndagsturen denne uken blir av det urbane slaget, med kamera og kaffepenger, rundt i de bergenske gater og smau, med håp om å finne noen kunstverk jeg ikke har sett før.
Det finnes mange gatekunstverk i Bergen sentrum, men når jeg ser alle de som er presentert i boken, og bare kjenner noen få av dem, så tenker jeg at jeg må kaste mitt blikk litt utover den indre kjerne.

Forlag: Kontur
Utgitt: 2014
Sider: 191
Sjanger: Sakprosa
Kilde: Leseeksemplar

23 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder. Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  2. Å vilka fina bilder, gatukonst är extremt fint.

    SvarSlett
  3. Gatekunst kan være veldig spennende og bra. Kunne gjerne tenkt meg å se noen av disse. Her regner det, etter en fantastisk flott morgen med røde skyer i horisonten. Gleder meg til morgener i november / desember, da lyset er fantastisk på denne tida.

    SvarSlett
  4. Tack för smakebiten! Jag vet många ställen som skulle ha mått bra av lite gatukonst.

    SvarSlett
  5. Wow, så flotte bilder og smakebiter! Denne boken ser virkelig ut til å være et praktverk :)

    SvarSlett
  6. Gatukonst kan ju vara riktigt snyggt! Väldigt fina exempel på det här. :)

    SvarSlett
  7. Bildet av jenta og puslespillbrikkene er nydelig. Minner meg om Banksy.
    Det er tøft at kunsten blir samlet i bok. Både for å opplyse. Også fordi mye av gatekunsten jo er forgjengelig.
    Gatekunst er vakkert og underholdende. Men det må ikke bli for folkelig og stuerent, for kan en klare å beholde det provoserende og tankevekkende ved det opprinnelige da?
    Jeg liker at du går rundt i krikene og krokene av byen din for å lete etter skatter, gleden din ved å finne og utforske nye kunstuttrykk. Det er moro å følge dine oppdagelser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I Bergen har kunstformen blitt ganske stueren, men det er fremdeles mest tagging og forsøpling å se, dessverre. Enig med deg, blir det gjort tilgjengelig for mange arenaer for gatekunst, så forandrer uttrykket seg. Det hjelper sikkert ikke på miljøet, at kulturkjerringer som meg fyker rundt å fryder seg over det de gjør, men pytt, pytt :)

      Slett
    2. Hihi! Uten "kulturkjerringer" hadde alt stoppet opp. Så det så! Undring og fryding er noe av det beste som fins.Både å oppleve og videreformidle :)
      Stå på!

      Slett
  8. Likte godt bilde av jenta med puslespillet jeg også. Nydelige bilder i innlegget, nå angrer jeg på at jeg ikke fikk med meg denne torsdagen. Du er så flink til å oppdage og utforske nye ting, og jeg forstår at jeg har mye å lære fra deg. Kos deg med rundturen din i dag og jeg venter spent på et nytt fint innlegg fra deg. Ha en fin dag, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sleppefesten på denne boken var egentlig fort gjort, men da jeg så Aina Basso savnet jeg deg :) Har knipset litt i dag, men bare må lese litt før jeg kan se på bildene :)

      Slett
  9. Jeg like godt gatekunst. I LOfoten har Dolk og Pøbel laget mange fine på nedlagte hus. Det er flott! I Trondheim har vi ikke så mye, men litt..

    SvarSlett
  10. Vilka läckra bilder. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvarSlett
  11. Det er utrolig stilig med street-art. De har begynt i Stavanger og, og jeg har fått sett noen få av dem. Jeg kunne godt tenke meg en riktig byvandring så jeg kunne få sett flere. Jeg liker veldig godt når stygge vegger kan utsmykkes på den måten. Jeg så en helt fantastisk en på sideveggen av en bygård i Cartagena (Spania). Den stod midt inne i et område hvor all innmat i bygårdene var revet ut og bare noen av veggene stod igjen (midt i byen). Det er noe av det mest tragiske jeg har sett og viste tydelig hvordan byggeboomen gikk helt over styr. Men så på en hel bygårdvegg satt en robot og lekte. Det ble både en dramatisk og nydelig kontrast :-) Ønsker deg en fin søndag, TIne!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker det gjorde inntrykk. Vi så mange i Berlin også, men det er de små som har sterke uttrykk som gjør mest inntrykk.

      Slett
  12. Flott og interessant boktips. Og masse flott å se på. Her jeg bor er det ikke gatekunst, men så bor jeg landlig til. Har ikke lagt merke til det i Moss heller der jeg jobber. Moss profilerer seg som en by med mye kunst og kultur,

    SvarSlett
  13. Takk for fine ord om boken, glad du likte den!

    SvarSlett
  14. Väldigt fina bilder! Tack för smakbiten, önskar dig en fin söndagskväll. :)

    SvarSlett
  15. Kjempefin reportasje, jeg elsker Street-Art...samler på bilder av det.

    SvarSlett
  16. Tack för smakebiten och bilderna var fina :)

    SvarSlett
  17. ååå, så vakkert! Det puslespillbildet traff meg midt i hjertet! Takk for vanvittig bra smakebit!

    SvarSlett